Már nekem ciki újra és újra belerúgni a halott oroszlánba, de

amit a Honvéd a hivatalos Facebook-oldalával művel, az valahol az amatőrségnek egy olyan csúcsa, amit korábban még a játékospolitikánkkal is sikertelenül ostromoltunk. Itt van például a Siófok elleni felkészülési meccsről szóló videó ajánlója:

honved_fb_01

Igen, jól látjátok. 21:30-kor került ki, tehát a lefújást követő nyolcadik órában úgy, hogy sem a címéből, sem a nem létező ajánlószövegből nem derül ki, hogy itt bizony gólvideó és interjú lesz a klikk mögött. Az egész egy mobilról igénytelenül megosztott mobilos (m.honvedfc.hu) URL.

Mindezt úgy, hogy a kluboldalon január 23-án, 14:27-kor (tehát kevesebb, mint háromnegyed órával a lefújást követően) megjelent szöveges összefoglaló még mindig nincs kiajánlva (január 24., 10:50 – 20 és fél órával a poszt élesítése után) a Facebookra. Az pedig legyen szánalom biturbó deluxe, hogy a mérkőzés eredményét se tettük még ki, azt egy szurkoló(!!!) kommentelte be egy teljesen más témával foglalkozó poszt alá.

Utóbbi jelenség egyébként abszolúte normális. Ha valamit meg is osztanánk, tehát a szurkolók felé kommunikálni szándékozunk, akkor az átlagosan fél-egy nap késéssel jelenik meg a Facebookon először, majd sok esetben random időben még egyszer, még kétszer, a franc se tudja milyen indokkal. Ajánlószöveget szinte soha sem tartalmaznak, mindössze a megosztani kívánt tartalom linkjét vágják bele a szövegdobozba, majd küldés, lesz, ami lesz. A szurkoló meg kattintson, lehetőleg fogalmatlanul, mert a klubtól semmféle segítséget se remélhet. Teljes és totális igénytelenség. Félelmetes.

honved_fb_02
Egy a klasszikus megosztások közül: semmi ajánló, leírás is csak azért, mert a Youtube saját maga oldotta meg a Facebookkal való kapcsolatát
honved_fb_03
A Kabangu leigazolását bejelentő poszt megosztása is parádésra sikeredett. Az eredeti tartalom több képet tartalmazott, és ezeket a Facebook átvette, hogy a tartalom megosztója választhasson, melyikkel jelenjen meg. Mi nem választottunk, csak bedobtuk a linket és küldés. Ez lett a végeredmény.
honved_fb_04
Egy, a nagyon ritka jó példák közül: ajánlószöveg, helyszínmegjelölés, satöbbi
honved_fb_05
Itt már szavak sincsenek. Végre van egy ajánló, viszont 35 perc eléréssel kétszer is sikerült kirakni. Mondjuk, hogy mitől kiemelt esemény, azt nem tudjuk.

Foglaljuk össze //

  • késés // rendszeresen akkor jelennek meg a tartalmak a szélesebb közönség felé kommunikálást segítő hivatalos Facebook-oldalon, amikor azok már aktualitásukat vesztették. Hiába a szöveg, hogy “csak a megtörtént tényeket (sic!) írjuk meg”, ha ez hülyeség. Itt arról van szó, hogy a felelősök egyszerűen nem publikálják azon a felületen, ahol a valódi tartalomfogyasztás és tartalomterelés történik.
  • teljes sötétség az oldal használatát illetően // csak link, semmi más. Se egy ajánlószöveg, hogy mi lesz a kattintás utáni tartalomban, se egy igazítás, hogy szépen nézzen ki a dolog, semmi. Más, egyébként releváns oldalak tartalmának megosztása igénytelen kinézettel. Ha így kommunikál egy klub, ha ilyen képet sugároz magáról, akkor meg is érdemli, hogy mélységesen lenézzék, kiröhögjék, hiteltelennek tartsák.
  • duplikálások, egyéb hibák // ugyanaz, mint az előző, annyi extrával, hogy senki sem vette a fáradtságot, hogy kicsit utánaolvasson a Facebook működési elvének, hogy egy poszt mikor, milyen feltételek mellett és kinél jelenik meg. A fejetlen duplikálás, triplázás, az elképesztő időkben való tartalomkihelyezés külön-külön kontraproduktív.
  • 35326 lájk // baromira jól néz ki, de adegy nyilvánvaló, hogy ennek jelentős része nem organikusan, magától érkezett, hanem szimplán vásárolt rajongó, hogy valamivel jobban nézzen ki a számláló. adkettő a béna anyagokra 20-30-50 lájk érkezik, mert minek örüljön a felhasználó, ha nem tudja mi van a kattintás mögött, miközben egy pedánsan összerakott tartalmi elem önmaga generálja a lájkot, a megosztást.
  • +1 // hejessírás, de ezt inkább haggyuk.
  • +2 // ha felvállaljuk, hogy a klub hivatalosan is kommunikál a Facebookon keresztül, akkor tessék fokozottan figyelni az itt nem letiltható kommentek tartalmára, mert így azok is a klubkommunikáció részét képezik. A nyíltan rasszista és egyéb módon sértő bejegyzéseket bizony gyomlálni kell, külön figyelmet kell rá fordítani. Ez bizony idővel, és munkaráfordítással jár. (Persze ennek előfeltétele egy leírás, hogy a klub milyen viselkedést vár el a hivatalos felületén. Ha egyáltalán hivatalosnak tekinti, mert a Facebookkal nem ismertette máig el.)

Lassan meg kéne érteni, a naptár 2016-ot ír, ideje kibújni a barlangból, az utolsó helyről, ahol még be tudjuk beszélni magunknak, hogy mi vagyunk az okosak, a profik, a hozzáértők. A világ közben elrohant, Magyarországon az emberek jelentős részéhez csak és kizárólag a Facebookon keresztül jutnak el a tartalmak, sőt, sokaknál ami nincs a Facebookon, az nem is létezik. (Jelenség: sokan meglepődnek, hogy az internet az nem ugyanaz, mint a Facebook. Szerintük a weboldalak is a Facebook szolgáltatásai.)

Ha ettől a csatornától elzárjuk magunkat, ha hanyagul, igénytelen módon kezeljük, akkor szinte a klub elsődleges megjelenéséről, primer arculatáról mondunk le. Egyre röhejesebb az unalomig ismételt szöveg: nagyszerű embereink vannak a stábban, majd ők megoldják. Nem, nagyon nem.

Van még kérdés?


update (13:08) // Hurrá, frissült az oldal a szokásos floodolós módon, de legalább:

Úgy látszik, csak szólnunk kellett. Profizmus.

Eközben az NB II-ben kiesés elől menekülő, hozzánk képest fillérekből gazdálkodó Siófok tartja valamire a szurkolóit, és Facebook-oldalán – valós időben – élőben közvetítette a mérkőzést. Pedig csak 1978 követőjük van, mégis fontos a kiszolgálásuk.


update (2016.01.25. 10:22) // Úgy látszik a tartalomsokszorozásról nem tudunk lemondani. 9:40-kor, vagyis 21 órával a második megjelenése után, harmadszor is kikerült a Siófok elleni gólokat és Rossi nyilatkozatát tartalmazó videó.

Esküszöm, egyszer elpattan az agyam, és írok egy “Hogyan használjuk valamennyire helyesen a Facebookot, ha mi vagyunk a klubkommunikáció” c. dolgozatot, amolyan vezérfonalnak. Amúgy az impresszumunkban megtalálható a mailcímem, szívesen segítünk bármiben, ahogy eddig is. Nem kell szégyellni.