Nehéz érzelmek nélkül beszélni az MLSZ tegnap bejelentett dolgairól. Az, hogy valamiféle ámokfutásba kezdtek az egészen nyilvánvaló. Szinte egyetlen olyan pont sem szerepelt a mondandójukban, amit tisztességesen végiggondoltak volna, ami akár csak hangyafasznyit is megfelelne a sportszerűség (Fair Play) kritériumainak, vagy akár a saját szabályzatuknak.
Kezdjük az NB I létszámával
- Az érvényben lévő versenykiírás szerint 2014/15-ben 16 csapat, 2015/16-ban szintén 16 csapat alkotja az NB I-et. A klubok ennek megfelelően költöttek erősítésre, ennek megfelelően terveztek a jövőre (ha terveztek egyáltalán, de ezt nincs jogom minősíteni).
- Ezzel szemben az NB I 2015/16-os szezonjának létszáma 12 vagy 14 vagy 16 csapat lesz. Három fordulóval a bajnokság vége, és két hónappal a következő rajtja előtt ezt az apróságot persze nem tudja megmondani az MLSZ vezetése. Skandallum.
- A mérkőzések száma természetesen a csapatok számától függ: 12 esetén három teljes kör (33), 14 esetén oda-visszavágó (26), 16 esetén pedig maradna a minden a régi (30).
- Valahány meccs majd lesz valahogy – ennyivel lehet összefoglalni az MLSZ-féle megoldást.
- A feltöltés már idén úgy fog működni, hogy ha a kiesők és a nem indulók összege páratlan, akkor jöhet az NB II harmadikja, más viszont nem. Ha páros, akkor nem jöhet. Ergo simán előállhat a 12 csapatos mezőny már idén is.
- 2016/17-től mindenképp 12 csapatosra csökken az NB I. Ugyan erről semmiféle egyeztetés nem volt a futballtársadalommal, pedig egy ilyen horderejű döntés előtt azért illett volna.
Ennyi pontokba szedve a létszámos rész. Szépnek, jónak, okosnak tűnik? Csak mondom, hogy nem az. Távolról sem.
Az MLSZ ugyanis bejelentette, hogy nagy ívben szarik innentől az érvényben lévő versenyszabályzatokra, saját, elnökségi hatáskörében fog dönteni mindenről, ami magyar futball. Hosszútávú érdekeket, a futballtársadalom érdekeit, a klubok érdekeit innentől nem veszi figyelembe, majd az elnökség mondja meg ezentúl, hogy mik legyenek ezek az érdekek.
Vegyük észre, Csányi Sándor a legnagyobb magyarországi bank vezetőjeként minden kormányon a kiszámítható gazdasági környezetet kéri számon, hogy mint cég tervezni tudjanak a jövőbe. Ezzel szemben az MLSZ elnökeként úgy játszik a szabályokkal (környezettel), ahogy éppen kedve szottyan.
Gazdasági cégek (klubok), alkalmazottak (futballisták, takarítók, családok, etc), utánpótláskorú labdarúgók tömege esik áldozatául ennek a – saját szabályainkkal szembe menő – rendelkezésnek.
16-ról 12-re csökkenteni az NB I létszámát nem jelent mást, mint azt, hogy negyedével csökken az országos lefedettség, ami pedig mániája volt ennek a MLSZ-nek. Sőt, maga Csányi elnök úr is azzal kezdte a sajtótájékoztatót, hogy felsorolta mennyi és mekkora pálya épült az országban, mennyi új amatőrfocista termett hirtelen a semmiből. Sikerpropaganda, miközben sorra dőlnek be az élvonal klubjai (mert idén komolyan vesszük a licencet), ezért csökkentünk, hogy nagyjából elfedhessük a problémát (más szabályokat nem veszünk komolyan).
Tehát csökkenni fog az NB I tömegbázisa (az külön vicc, hogy simán lehet úgy 12 csapatos a liga, hogy abból 5 pesti, 3 pedig Fejér megyei, a maradék négy helyen meg lehet marakodni országosan). Vegyük példának mondjuk Kecskemétet: a környéken nincs máshol futballklub, hova mennek majd a gyerekek? Nyugat-Magyarországon a Gyirmót lesz az élvonal, hogy fog működni majd a kiválasztás, a játékosok felfelé áramlása, egyáltalán az utánpótlás? Milyen perspektívát tudnak majd mutatni a gyerkőcöknek? Eddig az volt az érv és az érdem, hogy vigyük mindenhova oda a minél magasabb szintű focit, most pedig az, hogy vigyük el onnan.
Egészen elképesztő gondolat a 12 csapat.
Persze érv az mindig lesz mellette. Mondják, a futballba beáramló pénzek így kevesebb felé oszlanak majd el, nagyobb lesz a gazdasági stabilitás. Na ja. Az lesz. De valóban komolyan gondolják, hogy ha 12 csapat van, akkor majd nem lesz licencprobléma, nem lesz csőd, nem lesz olyan váratlan változó, mint idén volt Tarsoly és Bíró Péter? Mennyivel lesz több a biztosíték a rendszerben? (Emlékezzünk, amikor legutóbb 12 volt, akkor becsődölt a Békéscsaba, a Dunaferr, a Sopron és mi is. Nemhogy jobb, rosszabb volt az arány az elmúlt évekhez képest.)
És az a szép, hogy erre is van válasza az MLSZ-nek, méghozzá az általa átadott források (a tévés, valamint a hamarosan beinduló szerencsejátékos pénzek) elköltésének nyomonkövetése, szabályozása. (Az elosztás módjáról később beszélünk, az szintén egészen arcpirítóra sikeredett.) Feltéve, ha komolyan lehet venni Csányi egy elejtett mondatát, amiben valamiféle pénzügyi informatikai (adatközlő?) rendszer kiépítését kéri számon a klubokon az első átutalásból.
12 csapat, kevesebb részre osztott több pénz. Alattuk marad a 16 csapatos NB II, ahonnan majd biztos fel lehet jutni valahogy, de erről nem volt szó. A gazdasági szakadék a kettő között viszont egészen nyilvánvaló kell legyen még a felületes szemlélő számára is. Az élvonalban csak a szerencsejátékból és a tévés pénzekből össze lehet kaparni akár évi 7-800 millió forintot is, ha egy klub jól csinálja, azaz belemegy az MLSZ zsarolós játékába.
Az MLSZ ugyanis úgy döntött, hogy idéntől zsarolni fogja a klubokat
Méghozzá a rajta keresztül szétosztásra kerülő sportfogadási pénzekkel. (Külön vicc, ahogy a TAÓ-t is felügyelő MLSZ valamelyik főmuftija kijelentette, a pénz átlátható módon kerül majd szétosztásra. És nem röhögte el magát.)
Ha egy klub részesülni akar a sportfogadási pénzekből, akkor
- a keretében legfeljebb 7 légióst tarthat, ebből 3 lehet egyszerre a pályán, kivéve ha nemzetközi kupában indul, mert akkor 10/5,
- van valami fiatalos rész is, hogy mennyit kell játszatni,
- pénz viszont csak akkor jár, ha az átutalandó összeg felét bemutatod saját forrásból!
Vagyis:
- Szétszakítjuk az NB I-et és az NB II-t pénzügyileg, majd szétszakítjuk az NB I-et is azzal, hogy a kupaindulókra más szabályok vonatkoznak, tehát lesznek, akik egyenlőbbek az egyenlőeknél. Csodálatos ötlet mindezt az ún. versenysportban megcsinálni, ahol pont az egyenlő feltételekről kéne szólnia mindennek.
- Gondoljuk végig: a jelenlegi kupaindulók, akik a jelenlegi szabályzatok szerint jutottak el oda, ahova, szóval ők a következő évtől máris egy idén még nem szabályozott, tehát most kitalált előnnyel indulnak. Több légióst alkalmazhatnak, többet játszathatnak. Talán az lett volna a sportszerű, hogy ezt előre belengetik, hogy más is így tudjon számolni.
- Ha nem felelsz meg ezeknek az elveknek, akkor nem kapsz pénzt, vagy csak nagyon keveset.
- Vajon mi lesz a jelenleg is érvényes szerződéssel rendelkező játékosokkal, akik történetesen légiósok? Az MLSZ saját hatáskörébe vont zsarolópotenciálján keresztül próbál vállalkozás és alkalmazott között létrejött jogviszonyokat megszűntetni.
- Vajon mi lesz akkor, ha egy klub indul valamelyik nemzetközi kupában, 10 légióssal köt szerződést (mert megteheti), játszatja is őket évközben (ezt is), majd valahogy úgy elbassza a dolgokat, hogy még ilyen előny birtokában sem képes kijutni újra Európába, akkor mi van? Három játékosnak pá-pá? Hogyan tervezzenek a klubok hosszabb távra? Hogyan vegyen úgy játékost, hogy a későbbiekben majd értékesíteni szándékozik, de az sem biztos, hogy a keretében tarthatja? A belengetett 300 milliónál is több szerencsejátékos pénz mai árfolyamon úgy 1 millió eurót jelent, ennyiért meg csak nagyon ritkán szoktak magyar klubok futballistát eladni, tehát megint jön a zsarolás, inkább menjünk a fix MLSZ-es pénzre.
- És a magyar játékosok hogy fognak arra reagálni, hogy szinte bebetonozott helyük lett a csapatokban? Nyilvánvalóan nem úgy, hogy még jobban és jobban teljesítenek, mert azt eddig is meg lehetett volna tenni.
- /// kőkemény demagógia: nézzük meg kiket húztak ki jelen állás szerint a keményebb légiósszabály alól: FTC, Videoton, MTK, Debrecen, vagyis a Felcsút kivételével az összes pártcsapatot. Eddig is róluk szólt a bajnokság, ezután pedig végképp így lesz. Szokjunk hozzá.
Az MLSZ mindezt rohadtul nem gondolta végig. Vagy nagyon is átgondolta, és akkor egy mestertervet alkotott.
Mert miről szól ez az egész?
Az MLSZ évente alsóhangon 7-800 millió forintot tudna utalni minden NB I-es klubnak, ha azok betartják az MLSZ által most hirtelenjében kitalált szabályokat. Ez elég szép summa ahhoz, hogy érdemes legyen rajta elgondolkodni, pláne úgy, hogy ez az összeg már most meghaladja a jelenleg NB I-es klubok közül legalább tíznek a költségvetését. Magyarán az MLSZ önfenntartóvá teszi a klubokat, ha azok úgy játszanak, ahogy az MLSZ szeretné.
Szevasztok, mi ez ha nem a kőkemény kommunizmus? Nem mondjuk meg, hogy mit tegyél, de ha nem úgy teszed, ahogy mi mondjuk, akkor könnyen csákó lesz neked.
Minek van ezek után arra szükség, hogy Zrt-k meg kft-k bohóckodjanak a bajnokságban? Minek ezek után cégforma egyáltalán mögéjük, ha gyakorlatilag nem lehetnek önállóan gazdálkodó szervezetek? Az MLSZ államosította a magyar focit!
- Jogbiztonság? Nincs – teszünk a saját szabályzatunkra.
- Sportszerűség? Nincs – lesznek egyenlőbbek az egyenlőeknél.
- Jövőkép? Nincs – nehogy szerződj bárkivel egy évnél tovább, mert nem tudhatod mi lesz utána.
- Fenntarthatóság? Nincs – amíg mi vagyunk (kormányon), addig lélegeztetőgép és habzsi-dőzsi. És utána mi lesz?
- Hitelesség? Nincs – Egyszer ezt kérjük, másszor azt, de mindenképp egymással ellentétes dolgokat, és mindenképp a magyar futball érdekében.
- Kiszámíthatóság? Nincs – Minden helyzetre képesek vagyunk fekete és fehér módon reagálni, akár egyszerre is.
- Átláthatóság? Nincs – l. TAO.
A világtól elzárt MLSZ elnöksége a futball mindennapjait élő kluboktól, és egyéb szereplőitől függetlenül hoz döntéseket, konszenzusra egy pillanatra sem törekszik, sőt, még a látszatra sem ad, hogy bármiféle tömegakarat állna mögötte.
Mindezt teszik vigyorogva, beleröhögve a futballtársadalom pofájába.
És a tudatlanok sokasága csak áll mögüttük és tapsol:
Éljen Csányi, éljen az MLSZ!
Éljen Csányi, éljen az MLSZ!
Éljen Csányi, éljen az MLSZ!