Szakértőink mindenhez értenek, csak a lesszabályhoz nem

Egészen elképesztő pillanatokat hozott a köztévé Góóól! 2 néven futó NB I-es fordulókibeszélője. Amikor mesélték, el sem hittem, biztos voltam benne, az illető félrehallhatott valamit. Aztán amikor a második, sőt, harmadik megkeresés is befutott, akkor eldöntöttem, inkább a saját szememnek és fülemnek hinnék. Vagyis visszanézem az adást.

El-ké-pesz-tő! Konkrétan az történt, hogy balról jobbra akkora szakértők, mint Bozsik Péter, Simek Péter, Molnár Mátyás és Hajdú B. István együtt bólintottak rá a megállapításra: Bognár sporttárs teljesen jogosan érvénytelenítette Gazdag gólját, hiszen az les volt.

Visszajátszással és Hajdú B. vicceskedésével együtt negyvenöt másodpercben lerendezték az esetet.

A lényeg, amit szeretnének beadni nekünk, hogy Gazdag lövésének pillanatában Balogh lesen tartózkodott, tehát onnantól mindegy mi történik a pályán (ez hangzik el Molnár szájából, a szakértők sűrű bólogatása közepette), mert les van, tehát szabadrúgás kifelé.

Balogh tényleg lesen
A labda jól láthatóan kapura tart, Balogh mintegy öt méterre áll a kaputól

A gól pillanatában a Balogh-Demjén távolságra nagyon nehéz azt mondani, hogy Balogh bármilyen módon is zavarta volna a kapust, akár azzal, hogy kitakarja előle a labdát.

Ha viszont Balogh nem zavarta a kapust, akkor mire fújtak lest? Idézzük fel a lesszabály ide vonatkozó részét:

Szabálytalanság
Leshelyzetben levő játékos csak akkor büntetendő, ha abban a pillanatban, amikor csapattársa érinti vagy megjátssza a labdát, a játékos a játékvezető véleménye szerint aktívan részt vesz a játékban úgy, hogy:
– beavatkozik a játékba, vagy
– zavarja az ellenfelet, vagy
– előnyt szerez leshelyzetéből

Vegyük sorra, hátha valamelyik:

  • Balogh NEM avatkozott játékba, pipa
  • Balogh NEM zavarhatta az ellenfelet, pipa
  • Balogh NEM szerzett semmilyen előnyt, hiszen a labda magától is áthaladt a gólvonalon, pipa

A szabályok szerint Balogh tehát nem volt lesen. Sajnos a visszajátszások alapján nem lehet megmondani, hogy a partjelző mikor és mit intett, mert egyetlen felvételen sem látható. Annyi biztos, hogy Bognár lest fújt, mert a játék közvetett szabadrúgással folytatódott:

Nem történt tehát semmi érdekes: egy rossz bírói ítéletet, vagyis Gazdag szabályos góljának érvénytelenítését sikerült úgy megmagyarázni – szakértők egyetértésével – a köztelevízió műsorában, hogy azt lesállás (aktív lesállás!) előzte meg, tehát nincs miről beszélni.

Jár a taps.


A kommentár akkor lenne elfogadható, ha a valóban lesről induló Balogh a kipattanóra érkezve próbált volna játékba avatkozni, mert akkor valóban lest kell ítélni. Az egyetlen bibi esetünkben mindössze annyi, hogy a kipattanó itt egy olyan labda, ami előtte már áthaladt a gólvonalon, tehát mint kipattanóra teljesen érdektelen, hogy honnan érkezik a játékos, hiszen a játéknak abban a pillanatban meg kellene szakadnia, ahogy a labda áthaladt a gólvonalon.

Két eset elképzelhető:

  1. szakértőink szándékosan nem ismerik el a műsorban a bírói hibát.
  2. vagy ahogy a címben is jeleztük: fogalmuk sincs a lesszabályról.