Az 1939-ben kitört európai háború miatt a Kispest FC elveszítette egyik legfőbb jövedelemforrását, a jól fizető hosszú külföldi portyákat, ezért egyéb bevételek után kellett néznie. 1940 decemberében a város képviselő-testülete elengedte a kispesti pálya éves bérleti díját, elismerve a klub szorult helyzetét.
1941. július 26-án a legnagyobb kispesti gyár, a Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt. helyettes vezérigazgatója dr. Berczik László és a Kispest FC képviselői között lezajlott egy megbeszélés, ahol a következőkre jutottak:
- a gyár 6000 pengő kölcsönt ad a klubnak az 1941/42-es bajnoki évre;
- a klub munkanélküli futballistáinak munkahelyet biztosít, amennyiben a szakmájukban el tudja helyezni őket;
- a Kispest tartalékai kérésre a Hofherr SC-ben is pályára lépnek;
- a Hofherr SC saját pályát épít magának, amit a KFC és a KAC is használhat, addig azonban a HSC a KAC pályáit használhatja bérleti díj ellenében.
A gyár ajánlatának részbeni ellentételezésére a Kispest FC képviselői felajánlották, hogy a klub nevét változtassák Kispest-Hofherr FC-re, azonban ezzel a vállalat igazgatósága ekkor nem kívánt élni, és a végleges döntést későbbre halasztotta.
A Kispest története során mindössze egy alkalommal, 1996-ban szerepelt szponzornév a klub nevében. Akkor egy állami háttérintézmény, a Vidékfejlesztési Minisztérium Agrárgazdaságért Felelős Államtitkárságának kezelésében álló gazdasági társaság, a Tartalékgazdálkodási Igazgatóság (TIG) egy használt buszért és talán valamennyi készpénzért vásárolta be magát.
A Kispest-Honvéd TIG FC története azonban nem tartott sokáig, és pár héttel később már újra Kispest-Honvéd FC néven szerepel a klub. A legenda szerint addig sem jutottak el, hogy a cégbíróságon bejegyezzék a megváltozott nevet.
forrás: Dokumentumok Kispest történetéhez 1873-1950 53. Jelentés a Kispesti Futball Club képviselői és a Hofherr gyár vezetősége közötti megbeszélésről. 1941. augusztus 5.
címlapkép: HSCS 20-22 típusú kétütemű izzófejes traktor 1949-ben. (Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyári Művek Rt. gyártotta) fotó: Fortepan/33577
A poszt eredetileg a személyes oldalamon jelent meg, de közben rájöttem, hogy hátha titeket is érdekel.
Ezt ma találtam az index blogjai között egy kevésbé ismert, egykori játékosunkról.
https://index.hu/i2/#bloghu/futballtortenet/2018/01/03/bige_a_meno_egy_eltekozolt_tehetseg_fehervari_janos_tortenete
Azért nem semmi, a Hofherr egészen 1996-ig létezett (mondjuk kb. ezer különböző néven), és volt, hogy a másodosztályig eljutottak:
https://www.magyarfutball.hu/hu/csapat/2774/bajnoki-mult
Csak annyi pontositas, hogy 1996-ban a Horn Kormány agrár tarcája Földművelesügyi Miniszterium néven tevékenykedett.
Szerintem kishazánk egyebként daranszámra világelső az utóbbi 30 év névszponzori használatában.
Kicsit hozzáolvasva: Akkoriban a HSCS traktorgyár nagyon komoly névnek számított a piacon, szóval igazi „nagyhalat” sikerült kipecáznunk annó! ? Más világ volt, hiszen nem a Magyart vásárolták ki a külföldi cégek, hanem pont fordítva. Az angol alapítású Clayton-Shutteworth lett „kiszorítva” a piacról, és adta el gyárait és márkanevét 1912-ben Hofherr Mátyásnak és Schrantz Jánosnak! Nagy különbség, az biztos… A gyár eredetileg Bécsben kezdett el üzemelni, helyszűke hiányában azonban a századfordulót követően Kispestre esett a választás! Világváros… Hofherr-Schrantz gépek dolgoztak Fiumétől Harkovig, Lembergtől egészen Szófiáig. Aztán jöttek a ruszkik, 1945-ben már traktorok helyett a T34-eseket foltozzák az üzemben…Államosítás után pedig a maradék remény is tovaszállt, hogy minőséget tegyünk le az asztalra, mármint magyar gépgyártásban… Patyi és a többiek ha mesélni tudnának, ejjj… ? Szép napot! Ciao!!!