Mastodon

Öt darab kéményről

Egészen meglepő, hogy mennyi mindenről mesélhet pár, háttérben látható kémény.

Ti elgondolkodtatok már azon, hogy a kispesti sporttelep legrégebbi ismert, valószínűleg 1912 környékén készült képén mi az az öt gyárkémény a háttérben, vagy letudtátok annyival, hogy a Dr. Lipták és társa gyárhoz tartoztak?

Engem például elkezdett kicsit érdekelni, már csak azért is, mert manapság ugyanott mindössze egyetlen kéményt találunk, valamint ez a kép az egyetlen kapaszkodónk ahhoz, hogy nagyjából belőhessük az első pályánk pontos helyét, amiről természetesen illik tudni, hogy a mai Kispesti temető Puskás Ferenc utcai oldalán állt.

Kispest közigazgatási térképe 1920 körül (részlet, Budapest térképeinek katalógusa 4085). A kép bal oldalán, a Vas Gereben és az Áchim utca sarkán látható régi izraelita temető helyére a harmincas években épült a Jézus Szíve templom.

Erről az 1920 körül készült térképről például nem csak a KAC sporttelepe hiányzik, hanem Kispest vasúton túlra átnyúló része is. A kép bal felső sarkától kissé jobba induló utca, amelyiken belül két vékony vonalat rajzoltak, az a Sárkány utca, a két vékony vonal pedig vélhetően az ekkoriban 22-es viszonylatként közlekedő villamos.

A Sárkány utca itt véget ér a vasútnál, és ami külön érdekes, a lőrinci oldalon a terület beépítettsége nem lóg ki az utca képzeletbeli folytatásáig, egyedül a Vasbeton gyár épülete az, ami jelentősebben túlnyújtózik az azóta eltűnt Tóth Béla utca vonalán.

A Vasbeton gyár egyébként nem más, mint az 1908-ban Pestszentlőrincen megtelepedő Lipták dr. és Társa (cím: gróf Apponyi Albert-u. 10., Tel. 26.), vagy pontos nevén a Dr. Lipták és Tsa Építési és Vasbetonépítési Vállalat, Vasszerkezeti Gyár telepe.

A Lipták gyár történetéről egy egész olvasmányos kis cikk jelent meg a MAGÉSZ Acélszerkezetek című újság(!) 2008/3. számában. A szerzője dr. Remport Zoltán, a Lőrinci Hengermű nyugalmazott főmérnöke.

Pestszentlőrinc korabeli iparáról, és különösen hadiiparáról pedig a Tomory Lajos Múzeum oldalán olvashattok hosszabban, valamint a Pestszentlőrinc és Pestszentimre az első világháborúban kiadványban található Pápai Tamás László: Gyárak a hadsereg szolgálatában – Haditermelés Pestszentlőrincen című tanulmányban. Utóbbi elérhető szintén a Tomory Lajos Múzeum honlapján [PDF]

Az eredetileg vasbetonnal foglalkozó gyár hamarosan kohászati üzemet is épített, majd a világháború előtti évekre fokozatosan átalakult építőipariból vasipari céggé. A háború kitörését követően rohamléptekkel fejlesztették tovább az előbb csak lőszereket és gránátokat*, majd később repülőgépeket is gyártó vállalatot, sorra jöttek létre az újabb és újabb részlegek, szaporodnak a mindenféle csarnokok. Az 1913-ban még 5-600 fős munkáslétszám 1917-re 5200-ra emelkedett. Lipták Pál tulajdonos ekkor, a sikerek csúcsán, valamint remek ütemérzékkel vált meg a részvényeitől, a név és a profil azonban maradt.

*_ A lőszergyártást a Lipták gyár területén, a Lipták gyár és az Enzesfelder Munitions- und Metallwerke A.G. közös vállalataként, a Magyar Lőszergyár Rt. végezte, amit utólag szokás összemosni magával a Lipták gyárral. A termelés fő profilja pár, nagyobb űrméretű tüzérségi lövedék volt, és itt állították elő az Osztrák-Magyar Monarchia hadserege által először 1916-ban, Doberdónál bevetett vegyi fegyvert is, a gáztöltetű tüzérségi lőszert. A repülőgépgyártásra több forrásban is kitérnek, de további részleteket nem közölnek, azonban azt megemlítik, hogy 1913-ban Lipták Pál szabadalmat nyújtott be egy féllánctalpas harckocsira, vagyis egy tankra, amelyre – a korát bőven megelőzve – forgótornyot helyezett el, azonban a géppuskával felszerelt páncélozott jármű fejlesztése nem érdekelte a hadsereg vezetését.

Apró érdekesség, hogy 1918-ban a Lipták gyár területén helikopterrel is kísérleteztek (forrás: MAGÉSZ Acélszerkezetek 2008/3.)

A gyár a háborút követő években a felívelő szakaszához hasonló sebességgel indult meg a csőd felé. Hamar kiderült, hogy a háborús termelés fenntarthatatlan, ahogy a drágán megépített kohászati részlegnek sincsenek tartós megrendelői. A véget az új tulajdonos, a Ganz-Danubius által 1927-ben indított felszámolás jelentette. A gyár eszközeit vagy értékesítették, vagy máshová szállították, a gyár területének nagy részét pedig felparcellázták házhelyeknek. Az egykori Apponyi Albert utcai (Hengersor utcai) igazgatósági épületben ma szakgimnázium működik, a kialakított házhelyek egy részének helyén pedig manapság a már szintén csak egykori, 1950-ben alapított Lőrinci Hengermű épületei rohadnak szét.

Visszakanyarodva kicsit a gyártörténelemtől a KAC felé, dr. Remport Zoltán Acélszerkezetekben megjelent cikke tartalmaz egy kézzel rajzolt térképet a gyár 1927-es beépítettségéről:

Pirossal kiemelve a 60-as számmal jelölt kémények

A rajzon jól látható a Sárkány utcával, tehát a mai Puskás Ferenc utcával párhuzamosan futó öt kémény, valamint a bal alsó sarokban 3-as számmal jelölt déli portáslakás, mint később majd jól használható igazodási pont.

Újra megnézve a sporttelep 1912 környékén készült fotóját, valóban ott van rajta egy nagyobb és különálló, valamint további négy kisebb kémény. A kép tehát jó eséllyel valóban valahol a jelenlegi temető északi részén készülhetett. Picit talán zavaró, hogy a pálya és a kémények valahogy nem pont úgy állnak, ahogy várnánk, tehát a kémények a pálya oldalvonalával párhuzamosan. A perspektívában rejlő ellentmondást talán valamennyire feloldja, hogy a Sárkány (vagy Temető) utca vasúton túli szakszán, valahol a mai Újtemető köz magasságában elindult egy erősen hegyes szöget bezáró utca, és a gyár ennek mentén feküdt:

Sárgával a KAC első sporttelepe, pirossal pedig a kéménysor egykori helye. A sportteleptől jobbra az akkoriban még különálló izraelita temető.

Egy apróság maradt már csak zavaró a stadion képén, mégpedig a fasor bal oldalán látható fehér színű, emeletes ház. Vajon az mi lehet? A perspektívát figyelembe véve erősen feltételezhető, hogy az épület a gyártelep területén fekszik, akkor az 1927-es rajzon a 12 (hűtőtorony), 13 (turbinaterem) vagy a 14 (kazánház) épülete kell legyen. De vajon melyik?

Pestszentlőrinc, a Dr. Lipták és társa gyár fotója 1916-ban (forrás: darabanth.com aukciós oldal)

Szerencsére fennmaradt egy kép a Lipták gyárról a másik oldal, vagyis a lajosmizsei vasút felől nézve. A négy plusz egy kémény jól látszik, ahogy az is, hogy a lőrinci oldal, vagyis maga a gyár területe valamivel magasabban helyezkedik el, mint a kép jobb oldala, a mai Bozsik stadion területe. A kép közepén lévő földszintes, sátortetős épület valószínűleg a gyár rajzán 3-as számmal jelölt déli portáslakás.

Az 1912-es stadionképen is szereplő fehér ház tehát nagy valószínűséggel nem lehet más, mint a Lipták gyár fotóján a portáslakástól jobbra látható, a valóságban egyáltalán nem emeletes, ellenben az utca túloldalához képest magasabb talajszinten álló épület, tippem szerint a későbbi turbinaterem. Hogy 1912-ben pontosan mi célt szolgálhatott, azt nem tudom.

Ahogy azt sem, hogy a helikopteres kép, amely állítólag a Lipták gyár terültén készült pontosan hova eshet manapság. A háttérben látni kéményeket, azonban nem olyan szerkezetben, ahogy azt a többi képen, vagy a gyár későbbi rajzán. A jobb oldalon álló két alak között mintha egy redőzött tetőszerkezet lenne látható, ilyet viszont a nagyjából ugyanakkor készült 1916-os fotón nem találunk, vagyis ha más nem, az kizárható, hogy Asbóth Oszkárék a mai Bozsik stadion területén folytattak volna helikopteres kísérleteket**.

**_ Egyes források a mai Reviczky és Vaslemez utcák környékét, tehát az egykori Traktorgyár-pálya területét tartják a legvalószínűbb helyszínnek, és így a háttérben látható gyár és kémények a vasút túloldalán fekvő Hoffer-féle mezőgazdasági gépgyár épületei lesznek.

Egy 1939-es fotó már az új stadionból (fotó: huszadikszazad.hu)

Ezen az alig tíz évvel a Lipták gyár megszűnését követően készült fotón már csak a gyárrajzon 30-assal jelölt nagy megmunkálócsarnokot láthatjuk, a korábban a látképet uraló kémények közben eltűntek, ahogy a többi épület is. Hogy a hatalmas csarnokot ekkoriban pontosan mire használta a Ganz-Danubius, azt nem tudjuk.

A csarnok manapság így néz ki:

A Google légifotójánán jól kivehető, hogy az utcafronthoz képest mennyivel beljebb építkezett a gyár. A kép jobb oldalán, nagyjából a két edzőpálya között indulva az is megfigyelhető, hogy a Puskás Ferenc utca kicsit megtörik, és ennyi pont elég ahhoz, hogy az úttal párhuzamos egykori kémények a régi kispesti pálya oldalvonalával már ne legyenek azok.

Apropos, 1909 és 1912 között vajon hol játszott a KAC?


Apró fejezetek a klubtörténetből sorozatunk korábbi részei //


[ninja_form id=6]

Szerző: vh

Egy lőrinci kispesti Kőbányáról. Megtalálsz Blueskyon, emailt itt tudsz írni nekem, ha pedig üzennél, akkor Signalon vagy Telegramon keress. ||

26 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Wekerle, budai dombok Egyébként, ha felújítanák, és közösségi funkciót találnának a Hengermű szerelőcsarnokának, valamint elbontanák a rohadó, felesleges épületeket, akkor a rozsdaövezetből pillanatok […]

Blaser Ferenc
Blaser Ferenc
7 éve

forrás, Kispesti Helytörténeti Gyűjtemény:
comment image

veghhanta
7 éve
Reply to  Blaser Ferenc

Igen, a kép megvan, csak nem mertem betenni, mert
1. nem ismerem a pontos forrását,
2. nem tudom, hogy ez melyik lelátó akar lenni? Erős a gyanúm, hogy az 1927 környékén átadott első, aminek levitte a vihar a tetejét 32-ben.
Jó lenne további részleteket megtudni a képről.

trackback

[…] mi elmerültünk kicsit a helytörténetben, ha takarékon is, de elkezdtek pörögni az […]

Gabesz
7 éve

Azt mondták Hemi és Supka,hogy megvannak a kiszemeltek az egyes poziciókra,minden pozicióra több és egymás után próbálják ki és próbálnak megegyezni velük.A jövő hétre már konkretizálódnak,ki az aki megfelelő és meg lehet egyezni vele.Már a héten is voltak próbajátékon,kik ???? Ahogy elnézem a játékosokat a védelemben elég gyérül állunk,középső védő és b.hátvéd vonatkozásában !!!!

Czibulyás Dániel Pál
Czibulyás Dániel Pál
7 éve

Remekbeszabott időutazásban volt részem – megint! Köszönöm Nektek – ismét!! Van egy finoman cizellált érzése az egyszeri blogfanatikusnak, amikor egy ilyen szinten összehozott helytörténeti-szociológiai tanulmány értelmezése után áll össze a fejében a kép!!! „Na, Bravo…” ???

veghhanta
7 éve

A helikopteres képről több helyen is azt írják, hogy a háttérben a Hoffer gyár látható, ami azt jelentené, hogy a mai Liptáktelepen voltak ezek a kísérletek, talán valahol az egykori Traktorgyár pálya környékén.comment image

Csaba Horváth

Honnan az info?

Carpethy
Carpethy
7 éve
Reply to  Csaba Horváth

Hemi mondta a chat-en, hogy kevés esélyt lát rá, hogy King maradjon.
Bobál Dávidról nem igazán volt szó.
Bobál G elmegy legkésőbb nyáron
Nagy Gerihez mintha sokkal jobban ragaszkodna

Vizi Viktor
Vizi Viktor
7 éve
Reply to  Carpethy

Azért érdekes ez, mert pont Kingről gondolom azt, hogy Ő máshol csak egy tucat lesz és nem a legkisebb király.

Gabesz
7 éve
Reply to  Carpethy

King komolyabb sérülés,kihagyás után akar elmenni ??? Ki vesz ilyen játékost ????

Csaba Horváth
Reply to  Carpethy

Tudom, hogy nagy szemétség amit mondok, de lehet nekünk (Kingnek nem biztos), az lenne a legjobb, ha a szezon végére összeszedne egy sérülést, mert akkor gyanítom nem lenne kérője és maradna nálunk…. :P
De egyébként ha a jóindulat beszél belőlem, akkor azt mondom, hogy ha valaki, akkor King megérdemli, hogy egy jó kis zsíros szerződést kapjon valahol külföldön…mert a kis esetlen fekete tucatjátékosból nagyon szépen felfejlődött, egy csupaszív, agilis, csodapasszokra képes szélső játékossá…fájna, ha távozna, de megérdemli, hogy jó szerződéshez jusson. :)

Csaba Horváth

Gratulálok! Óriási dolgok számomra ezek a helytörténeti blogbejegyzéseid. :)

kgyula
7 éve

Köszönet ezért az anyagért. Segít jobban elképzelnem, hol nézte az apám a Kispest-meccseket, gyerekként a 20-as évek második felében, ahová cimboráival, pénzük nem lévén, már délelőtt belógtak és délutánig bújkáltak, hogy láthassák a meccset. A meccset, amelyen Purczeld néven az idősebb Puskás játszott vagy az általam már csak öregembernek ismert szomszédunk, Mátéffy bácsi. És gyermekként meg se fordult a fejében, hogy egyszer, jó ötven év múlva valahol ott lesz a sírja, a kezőkör környékén…
Van korabeli helyszínrajz? Érdekelne, pontosan hol kezdődött a temető területe, hol volt pl. a ravatalozó, mert a jelenlegi nyilván a pálya területének a temetőhöz csatolása után épült.

veghhanta
7 éve
Reply to  kgyula

Épp azon szöszölök már egy ideje, hogy legalább nagyjából belőjem, hogy mi merre lehetett 1938 előtt, amikor elkezdjük építeni a mai stadionunkat.
A mostani sporttelep területére például – ha minden igaz – volt idő, hogy lakóházak, fuvarostelep, kertészet és egy vágóhíd is esett, sőt, utóbbi mögött, a vasúton keresztül kellett például megközelíteni a tribünt. Amint lesznek érdekesebb részletek, úgyis megírom.

kgyula
7 éve
Reply to  veghhanta

A vágóhíd – már csak a közte és a pálya között húzódó vasúti pálya miatt is – külön ingatlan lehetett. Nem tudom meddig üzemelt, de már vagy tíz éve, hogy elbontották az épületeket. Mindenesetre nekem ez is hozzátartozik a pályához fűződő emlékeimhez. Héközben mindig jó „vastag” disznózsír-szag lengte be pályát és környékét. :)
A lakóházakra meg emlészem, a mai füves edzőpálya területén volt az a kis lakótelep, ahol Puskás és a Bozsik-család is élt egykor. Az 1986-os pályafelújítással egyidejűleg bontották el a házakat, és csatolták a területet a sporttelephez.

veghhanta
7 éve
Reply to  kgyula

Elnézést, természetesen a vágóhíd a vasút túloldalán volt, és minden valószínűség szerint, a mellette futó, egyébként névtelen utcán keresztül, hátulról, valahol a mai tribün temető felőli sarkánál lehetett a stadion egyik bejárata.

kgyula
7 éve
Reply to  veghhanta

Én emlékszem egy kis vasajtóra, ami a pályának abban a sarkában volt, az eredetileg földes edzőpálya sarkában, és amit leginkább arra használtak, hogy azon hozták vissza a kerítésen túlra rúgott labdákat. :) Bár a korzónak arra eső részén is szoktam járni, nem figyeltem, megvan-e még.

veghhanta
7 éve
Reply to  kgyula

Ha van is, sok értelme már nem lehet, mert a vasúton keresztül itt mindenféle átkelés megszűnt, sőt, olyan, mint ha sosem lett volna: https://www.google.hu/maps/@47.4411289,19.1542452,3a,75y,31.39h,91.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdXQQAm5Y1LpFGTuPpamdVA!2e0!7i13312!8i6656

Egyébként ez a trafóház vajon mi lehetett? https://www.google.hu/maps/@47.4415581,19.1535515,3a,90y,62.71h,86.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYPbCvHWelicL8Ot3NEZ4WA!2e0!7i13312!8i6656

kgyula
7 éve
Reply to  veghhanta

Erről olyasvalakinek lehet információja, aki a vágóhídon dolgozott, mert alighanem annak a területén volt az épület.

Ati
Ati
7 éve
Reply to  veghhanta

Párhuzamosan a jelenlegi állapotot is lehetne rögzíteni az utókornak. Amíg lehet!

veghhanta
7 éve
Reply to  Ati

Elméletileg az meglesz, igaz nem a mi és nem a klub részéről, de meglesz.

trackback

[…] Ti elgondolkodtatok már azon, hogy a kispesti sporttelep legrégebbi ismert, valószínűleg 1912 környékén készült képén mi az az öt gyárkémény a háttérben, vagy letudtátok annyival, hogy a Dr. Lipták és társa gyárhoz tartoztak? Engem például elkezdett kicsit érdekelni, már csak azért is, mert manapság ugyanott mindössze egyetlen kéményt találunk, valamint…Öt darab kéményről […]