Mastodon Mastodon

Hiába a vidéki fellegvárazás, az embereket a Fradin, Honvédon és Újpesten kívül legfeljebb a Debrecen és a Videoton érdekli, valamint a tündérmesék

Nézőszámok 28 forduló alapján.

Egyáltalán nem bonyolult megállapítás a poszt címe, nagyjából sejthető volt, hogy valami ilyesmi eredménynek kell kijönnie a nézőszámok elemzéséből. A három hagyományos pesti nagy mellé felnőtt a kizárólag csak az elmúlt huszonöt évben eredményes* két vidéki klub, és ez nem feltétlen baj, mert így már öt valami nevezhető nagyjából komolynak és érdeklődésre számot tartónak az országban, még ha most a Honvéd és Videoton a saját vezetése és eredményessége szintjén közel sem felel meg a kihívásoknak.

* A Debrecen 1999-ben nyert először címet: egy kupát, a Videoton 2006-ban: szintén egy kupát. 1999 óta együtt nyertek 10 bajnokságot és 8 kupát, miközben a Honvéd és az Újpest együtt 1 bajnokságot és 7 kupát.

A rendszerváltás után a magyar futball nagyon megváltozott. A fővárosi nagyokból három tűnik életképesnek, ezekre kíváncsiak is a nézők, valamint a hagyományos Miskolc és Győr mellett/helyett megjelentek új nagyvárosok vidékről, mégpedig a Debrecen és Székesfehérvár. Talán erre az öt klubra mondható el 2023-ban, hogy valóban létezik országos szurkolói bázisa, és – kis túlzással – nem csak a Budapestre költözött szurkolóik kísérik el őket, ha a környéken, vagy az ország másik végén játszanak. Utóbbi jelenségre egyébként a Diósgyőr egy remek példa, és a Debrecen határeset, mert ott nagyon számít, hogy van eredmény, vagy nincs.

Szövődményes érdekesség, hogy amíg a Budapest-Budapest, Budapest-vidék, vidék-Budapest meccsek relatíve vonzzák a nézőket, addig a vidék-vidék meccsek csak nagyon ritkán, vagyis az imént említett felnövés egyelőre egy versus-jelenségnek tűnik, mintsem egy belülről megélt valódi nagysággal. A bajnokság 25 legnézettebb meccséből kettő volt mindössze vidék-vidék: a 22. DVSC-Kecskemét és a 23. DVSC-Videoton, és a Fradi meccsei nélküli listán is csak az első 25-ből nyolc, és szinte kizárólag az előbbi három csapattal.

A tíz legkevesebb nézőt vonzó meccsből nyolc vidék-vidék, és csak a Vasas felcsúti (968 néző) és mezőkövesdi (750 néző) vendégjátéka fért be közé.

Főváros-vidék

mérkőzésösszesenátlag
Bp.-Bp.1695 8905 993
Vidék-vidék72155 2352 156
Bp. és vidék79296 3683 751
Bp. -> vidék* 40 129 040 3 226
Vidék -> Bp. 39 167 328 4 290
teljes NB I.169547 4933 278
Nézőszám a mérkőző klubok jellege szerint. || * Budapesti csapat játszik vidéken, alatta pedig, ha vidéki csapat játszik Budapesten.

Nézőátlagok

Az összes nézőszámmal felesleges foglalkozni, kezdjük rögtön az átlagokkal, azonban előtte emlékezzünk vissza egy nagy álomra.

Csányi Sándor 2010 környékén azt ígérte, hogy 2015-re az NB I. átlaga eléri az 5000 nézőt, és 2020-ra a 8000-et is meghaladja. Csányi pár aprósággal azonban nem számolt. Menet közben szinte mindenhova új stadionok épültek, és ennek következményeként az NB I-ben jelenleg nincs 5000 férőhelyes stadionja a Felcsútnak, Kecskemétnek, Kisvárdának, Mezőkövesdnek, Paksnak, Vasasnak, és épphogy 8000-es a stadionja a Honvédnak és az Újpestnek.

A liga összes stadionjának befogadóképessége 111 500 fő, ami azt jelenti, hogy jelenleg 9 583 fő az átlag elméleti maximuma. A 8000-hez tehát az kellene, hogy szinte mindenhol táblás házak legyenek, miközben a közelmúltban átadott Bozsikban és a Videoton stadionjában még mindig vannak olyan szektorok, ahová néző az életben be nem tette a lábát. Zalaegerszegen is találunk ilyen lelátórészeket, pedig az háromnegyedrészt lassan húsz éves stadion.

A 168 eddig lejátszott meccsből mindössze 11 (6,5%) haladta meg a 8000-es, és összesen 23 (13,7%) az 5000-es nézőszámot.

A 8000 pluszhoz képest a valóság az, hogy a Fradinak ugyan megvan ennyi hazai pályán, azonban idegenben már ők is csak valamivel több, mint a felére képesek. A többiek viszont még ennyire sem:

hazaivendégösszes
DVSC4 7712 9743 873
Felcsút1 5323 1142 323
FTC9 8484 8447 346
Honvéd3 7483 9683 724
Kecskemét2 2143 3152 725
Kisvárda2 2132 5212 277
Mezőkövesd1 9262 5222 224
Paks2 0692 4952 796
Újpest3 1234 3532 297
Vasas2 3502 9012 626
Videoton3 0743 4873 280
ZTE2 4962 8532 674
Nézőátlagok a csapatok hazai és idegenbeli meccsein, valamint az összes meccsük átlaga.

Ugyanez grafikusan ábrázolva:

Itt pedig a helyezések láthatók:

hazaivendégösszes
DVSC272
Felcsút1269
FTC111
Honvéd334
Kecskemét856
Kisvárda91111
Mezőkövesd111012
Paks101210
Újpest423
Vasas788
Videoton545
ZTE697
Átlagok szerinti helyezések

Az átlagok és a helyezések talán nem érzékeltetik, hogy a valóságban amúgy viszonylag kicsi számokról beszélünk, de még így is óriási eltérések lehetnek. Például a Honvédot 55 551 néző látta vendégként, míg egy Zetét 39 936, egy Paksot 37 419, egy Mezőkövesdet 35 303, és egy Kisvárdát mindössze 32 772. Még a Felcsútra is 43 595 néző volt kíváncsi.

Az iszonyat kellemetlen, hogy ezek a csapatok otthon sem érdekesek. Kisvárda 30 987 néző összesen, miközben nem csak nekünk tűnt fel, hogy simán beírnak háromnegyedházat akkor is, amikor a tévében simán elolvasható a stadion székeiből kirakott felirat a hosszanti oldalon. Paks a 34 719 nyilván valós adat, Mezőkövesden a 35 303 persze, és végül Felcsút, ahová szinte csak a vendégdrukkerek járnak: 21 446. Ezért tényleg megéri.


Kihasználtság

Ha lehet hinni a számoknak, akkor a kisvárdai stadionban a 2022/23-as idényben az összes jegyek 74 százalékát(!!!) értékesítették, vagy méréstől függően, ennyien voltak a meccseiken összesen.

Érdemes megfigyelni, hogy a következő blokkban található stadionok 30-47 százalékos kihasználtságot mutatnak, és mögöttük már csak három erősen túlméretezett létesítményt (Debrecen, Videoton, Zalaegerszeg) találunk. Mindez azt is jelenti, hogy a foglaltsági adatokból kiindulva, Kisvárdán hamarosan bővítésre lehet szükség, mert egyszerűen kinőtték a stadionjukat!

Pontosan ez történt Kecskeméten is, ahol tavaszra megnyitották a napos oldalt, közel megduplázva a stadion befogadóképességét. (A kecskeméti átlagot még a régi, egy oldal plusz vendég stadionra számoltuk, szóval nem vicc, hogy Kisvárdán tényleg bővíteni kellene! Vagy kisebbet lódítani.)


Fradi nélkül

Nagyon szépek az adatok, azonban több torzító hatást nem vettünk figyelembe:

  • a nézőszámok valóságtartalmát (l. pl. Kisvárda, ZTE, Felcsút, vagy akár sokszor a Honvéd) - ezzel sajnos nem tudunk mit csinálni,
  • a Fradit.

Igen, a Fradi torzít, ha érkezik, és torzít, ha valakit fogad. A magyarfutball.hu felsorolása szerint az NB I. 16 legnézettebb meccse mind Fradi valahol, általában otthon, utána jön a hétvégi Honvéd-Újpest, pár Debrecen hazai, majd a Fradi idegenbeli meccsei.

Mi lenne, ha a nézőszámokat/átlagokat a Fradi meccsei nélkül néznénk? Talán közelebbi képet kapnánk arról, hogy melyik csapatok érdeklik a lakosságot.

hazaidiffvendégdiffösszesdiff
DVSC4 1386332 3686063 253620
Felcsút1 4101222 4356791 902421
Honvéd3 368
3 648
380
100
2 7951 1733 093
3 222
631
502
Kecskemét2 192222 7985162 472253
Kisvárda2 141721 8207011 981296
Mezőkövesd1 7541722 1673541 961263
Paks1 8282402 1643312 016281
Újpest2 8272973 2881 0653 057681
Vasas2 0742762 4654372 277349
Videoton2 8392342 2451 2422 554726
ZTE2 1613352 3714812 270404
diff: eltérés a Fradival és a Fradi nélkül mért átlagok között || A Honvédnál a második sorban a Kisvárda elleni zártkapus mérkőzés nélküli adatok szerepelnek, vagyis eggyel kevesebb meccsel osztottuk az össznézőszámot.

A Fradi-hatás jól látható az idegenbeli nézőszámokon, vagyis azon, hogy mennyit számít egy-egy valódi rangadó, vagy annak gondolt dolog. Az Üllőin a Honvéd, az Újpest és a Videoton érdekes (+1000 néző átlagban), míg a Paks, Vasas és ZTE (tehát a Nagy Barát) teljesen érdektelen (+500 néző alatt).

Nominálisan nézve hazai pályán a Debrecent nagyon megdobta a Fradi, százalékosan viszont a Fradi plusz 15%-ot jelent Debrecenben és Zalaegerszegen, 13% Pakson és Angyalföldön, 11% Kispesten (a zártkapu nélkül 3%-ot) és Újpesten, továbbá érdekes, hogy alig plusz 3%-ot Kisvárdán, ezért továbbra is tartjuk: nagyobb stadiont Kisvárdára!

hazaivendégösszes
DVSC171
Felcsút11511
Honvéd232
Kecskemét525
Kisvárda7119
Mezőkövesd10910
Paks9108
Újpest413
Vasas846
Videoton384
ZTE667
Átlagok szerinti helyezések || A zártkapus meccs elhagyása nem változtat a helyezéseinken.

A Fradi nélküli világban hazai pályán a Debrecen a legnézettebb, utána következünk mi, majd a Videoton.

Idegenben borul a lista, ugyanis az Újpest vezet, ami nem meglepő, mert a Fradi mögött hagyományosan, köszönhetően a hatvan-hetvenes éveknek, talán nekik van a legtöbb szurkolójuk, majd jön a Kecskemét, és a harmadikak mi vagyunk, nyilván az ötvenes és a nyolcvanas évek hatására megjelenő vidéki szurkolói bázisnak. Negyedik a Vasas - és a neve, úgyanúgy ahogy a többi nagynak.

A Kecskemét viszont meglepő. Ugyan csak 3 darab nézővel magasabb az átlaga, mint nekünk, ami jócskán az adatközlések hibahatárán belül van, azonban egy Kisvárdához képest már közel plusz 1000, szóval nem lehet véletlen a helyezése.

Láthatóan a kecskeméti sztorit inkább szeretik az emberek, mint a kistelepülések semmiből érkezett fociját.

Sőt, már a Paksra, a másik csak magyarokkal felálló csapatra is ráuntak, mert a lista vége úgy néz ki idegenben, hogy 9. Mezőkövesd, 10. Paks, 11. Kisvárda.

Összetettben a Debrecen 150 nézővel vezet a Honvéd előtt, harmadik az Újpest - és ennyi azoknak a csapatoknak a száma, amelyek a Fradi nélkül rendszeresen 3000 néző fölötti stadionban tudnak játszani.

A Felcsút, Kisvárda, Mezőkövesd hármas a 2000 nézőt sem éri el, és a Paks is éppen csak átlépi (2016).

Darabra talán nem nagy különbségek, azonban egy zárt rendszerben a 3000 másfélszerese a 2000-nek, és bár egyikre sem mondható az, hogy táblás ház, azért jól érzékeltetik, hogy ebbe a viszonyrendszerben melyik klubok érdeklik az embereket, és melyek nem.

Az pedig külön nevetséges, hogy a NER-ben megjelent kisvárosok és falvak nemhogy idegenben, az ország többi részén, hanem helyben, a saját településükön is teljesen érdektelenek.

Az Új Magyar Futballrend a poltikumon és a mindenféle furcsa pénzmozgásokon keresztül rendesen belenyúlt a hagyományos szövetbe, ahol korábban belefért, és talán kívánatos is volt, hogy egy vagy pár évre megjelenjen egy outsider, mint például a Komló, a Dorog, a Kecskemét első feljutása, a Paks eleinte, a Nyíregyháza, és a többi, mert bér az embereket a Hagyományos Nagyok érdeklik, az így feltűnő csapatok legalább eljátszották a tündérmesét, ahogy teszi most a Kecskemét. Viszont amikor az amúgy is szűk mezőny közel fele outsider, és tartósan jelen van (Felcsút, Kecskemét, Kisvárda, Mezőkövesd, Paks), akkor ne lepődjünk meg, hogy nincs néző.

Lehet sírni miatta, de a nézőt a nevek érdeklik. A néző Fradit, Honvédot, Újpestet akar verni és nem Kisvárdát, Mezőkövesdet, Paksot, mert ezek helyett inkább kimegy pecázni a tópartra.

Látszik a számokon.


Brutális szám következik

Az NB I-ben 28 forduló alatt lejátszott 168 (167 nem zártkapus) meccset összesen 547 493 néző látta, míg a Fradi nélküli meccseket 341 804, ami az összes tömegnek a 62,4%-a, miközben a Fradi nélküli meccsek aránya a bajnokságban 83,3%.


Szerző: vh

Egy lőrinci kispesti Kőbányáról. Megtalálsz a Twitteren, emailt itt tudsz írni nekem, ha pedig üzennél, akkor a Telegramon keress. ||

“Hiába a vidéki fellegvárazás, az embereket a Fradin, Honvédon és Újpesten kívül legfeljebb a Debrecen és a Videoton érdekli, valamint a tündérmesék” bejegyzéshez 50 hozzászólás

  1. Klafurics mester: „A befejezésekkel sem vagyok elégedett, jó minőségű helyzeteket dolgozunk ki, de nem mindig rúgjuk be őket.”

    NEM „NEM MINDIG”, HANEM ALIG-ALIG, A LEHETŐ LEGRITKÁBB ESETBEN!!!!

    Ha pontozásos sportág lenne, jó eséllyel a bajnoki címért mennénk, amennyi helyzetet az utóbbi 3 évben kihagytunk, az ép ésszel értelmezhetetlen. És súlyos, ráadásul edzőktől és jóformán játékosoktól is független állandó pszichikai bajt jelez. Az meg nyilvánvalóan visszacsatol a klubházba. És a kör bezárult.

    1. Én nem hiszem el neki hogy sok helyzetet dolgozunk ki, pláne hogy minőségieket. Szerintem kevés helyzetünk van és azok sem ordítóak. Csak a duma megy, eredmény semmi.

  2. A nullás jegyek nagy százalékban a valóban a MFA partneregyesületeiben szereplő kissácoknál landolnak. Szerintem ez pont az a része a jelenlegi Honvédnak, amit lehet szeretni és a szervezők részéről óriási munka pl. mínuszokban 3-400 gyereket kihozni februárban! Köszönet érte! Kár, hogy ezt kell nézniük…

    1. Szerintem is jó kezdeményezés. Akik Kispest meccseken szocializálódnak, azok felnőtt korukban is Kispest szurkolók lesznek. :) Vagy legalábbis megtanulják a Fradit és az Újpesten utálni.. :D :D

      1. Komolyan???
        Én Illésen, Pisonton, Dúrón, Sallóin, Sasson, Sallain, sorolhatnám… nőttem fel.
        Ezek a srácok meg max a szurkolói szenvedélybe szerezhetnek bele.
        Tipikus Kispest, kijön majd 7000 ember és kikapunk… Tipikus Kispest

        1. Én is ezeken a hazai sztárokon szocializálódtam, de én azt mondom, hogy inkább járjanak Kispest meccsre ezek a srácok (biztos vagyok benne, hogy idővel megindul a felemelkedés), mintsem elengedjük a srácok kezét és mondjuk Fradi v. Újpest meccsre járva ismerjék meg a hazai futballt. Onnan már nehéz lesz belőlük Kispest szurkolót faragni. :(

    2. El kell ismerni, ezt tök jól csinálja most valaki most a klubnál. Kár, hogy talán az egyetlen dolog. :(

  3. Ami kimaradt: bérletesek száma, a bérletesek átlagosan a meccsek hány százalékát látogatják, az átlagos jegyárak (VIP nélkül), szponzorált ingyenes jegyek száma, VIP nézőszám és VIP jegyárak átlagosan…
    Az idegenbeli meccsek nézószámait pedig az torzítja, hogy több csapat inkább játszik üres stadionban, mint az ellenfél szurkolóinak létszámbeli fölényében. 2019-ben, a már bajnok Fradi az utolsó fordulóban felcsúton lépett pályára, de az oldallelátón megtiltották a zöld-fehér mezek viselését, miközben száz ingyenjegyes környékbeli gyereket buszoztattak a stadionba. A picipest is megtiltotta még a Hungária körúton, hogy Fradi drukkerek vegyenek jegyeket a semleges szektorba. Egyedül az MTK nem korlátozta a jegyvásárlását, így 2019. tavaszán a Fradi nyugger korú szurkolói a kék-fehér ultrák melletti szektorokba ülhettek, és nem volt közöttük fizikai akadály sem. Nos ennyit arról, hogy miért nem lenne manapság táblás ház egy bányász-napi Tatabánya-Fradi meccsen.

  4. Off. Simon Miki, DVTK sportigazgató lehet az nb1. hu szerint? Jól van ez így, semmi pénzért nem, de 1 forintért elvihetné bárki a mi fantasztikus europer sportigazgatónkat!

  5. Mondjuk az jogos, hogy a Fardi nincs beleszamolva, hiszen a kommersz mindig ki van zarva a komoly statisztikakbol.

    Mas: mindig elkepzelem, ha most ennyien kepesek kijonni, mi lenne egy kb normalisan mukodo profi bajnoksagban egy kb normalisan mukodo, mondjuk csak dobogoert kuzdo csapattal kiallo Kispest meccsein? Tuti kicsi lenne neha a 8 ezres stadion.

  6. Azért lehet érdekes lenne, hogyha ezeket a nézőátlagok mellé valahogy a bajnoki helyezéseket is sikerülne beapplikálni.
    Vagyis arra gondolok, hogy mondjuk az elmúlt 10 évben 8x a dobogón végző Vidinek a mutatója semmivel sem rosszabb, mint a lassan 4 éve folyamatosan a kiesés ellen küzdő vagy legalábbis alsó régióban lévő Kispestnek.
    Illetve nyilván a Fradinak sem nehéz úgy nézőátlagokat hozni, hogy 10 éve folyamatosan a bajnoki címért küzdenek, tele vannak nemzetközi találkozókkal, vagyis fut a szekér.
    Szerintem érdekes lehet egy olyan statisztika is, hogyha azt vizsgálnánk, hogy az elmúlt mondjuk 5 év bizonyos helyezettjei milyen nézőszám(átlagokat) produkálnak….mert ott pl. egyből kiderülne, hogy folyamatosan 8-11 hely között mozgó Kispestnél sokkal magasabb a nézőátlag, mint mondjuk egy folyamatosan dobogóért küzdő Felcsút, Vidi vagy az erős középmezőnyben lévő Paks, esetleg ZTE esetében.
    Mert meggyőződésem, ha mi is a 90’s évek eleji tartós 1-3 helyett hoznánk, akkor jóval magasabb lenne a nézőátlag.

  7. Sziasztok! Nehany targyi tevedest kijavitanek, illetve vitaba szallnek a megallapitasokkal: (i) Az Ujpest stadionjanak kapacitasa nem 8000, hanem 13500, ami a szokasos lezarasok miatt 10500-as effektiv felso korlatot jelent. (ii) „Idegenben borul a lista, ugyanis az Újpest vezet, ami nem meglepő, mert a Fradi mögött hagyományosan, köszönhetően a hatvan-hetvenes éveknek, talán nekik van a legtöbb szurkolójuk.” Igy van, valoban, ha elmesz egy Ujpest meccsre (akar idegenben, akar vendegben) csupa-csupa 50-60 ev koruli urt fogsz latni (NOT). Ezzel szemben az igazsag az, hogy a Fradi mogott egyedul az Ujpest mogott van jegyezheto kozosseg a varosban. Tudom, ez erosen szubjektiv, de sajnos rengeteg joszandeku Honved szurkolot megtevesztett az elmult evekben, hogy a tortenelmi melypont kornyeken tengodo Ujpest a relativ jol szereplo Honved moge kerult bizonyos statisztikakban, de ez nem azt jelenti , hogy a ket klub barmennyire osszemerheto lenne a „passziv” szurkolotaboruk mereteben. Budapesten ket klub van csak – nem veletlen, hogy itthon es kulfoldon melyik meccset illetik a „derbi” jelzovel. Sajnalom.

    1. A stadionméretet javítom, köszi.

      Az, hogy egy klub mikor alakította ki a bázisát vidéken, az nem azt jelenti, hogy az a korosztály is jár meccsre most, aki akkor volt fiatal. A lényeg, hogy egyáltalán megjelent a klub vidéken, és ehhez kellett, hogy a hatvanas évektől volt először foci a tévében, és pont ez az időszak volt az Újpest nagy korszaka. Érdemes megnézegetni a magyarfutball.hu-n a történelmi nézőszámokat: https://www.magyarfutball.hu/hu/nezoszamok Meg fogsz lepődni, hogy a Honvéd és az Újpest egymást előzgeti otthon és idegenben is, és mindkettőnél megfigyelhető valamiféle tendenciózus emelkedés a kiemelkedően eredményes időszakukban.

      Pár példa, hogy nem annyira egyszerű a helyzet, hogy Újpest > Honvéd.
      1989/90-ben az Újpest a bajnok, a nézőszáma viszont alig magasabb a osztályozót játszó Honvédénál, miközben az előző évhez képest (zárójeles szám) az Újpest nézőszáma emelkedett, a Honvédé brutálisan csökkent: https://www.magyarfutball.hu/hu/merkozesek/bajnoki_merkozesek/nb_i/1989_1990/nezoszamok
      1990 után a Kispest nézőszáma bezuhant, volt év, amikor alig haladta meg az 1500-at: https://www.magyarfutball.hu/hu/merkozesek/bajnoki_merkozesek/nb_i/2008_2009/nezoszamok Ugyanebben az évben az Újpest bajnokságért ment, 5000-es hazai átlaggal. Bár hazai pályán ekkoriban egyáltalán nem járnak Kispesten, idegenben még mindig relatíve népszerű a klub, és a harmadik-ötödik rendre az idegenbeli nézőszáma alapján a Fradi és az Újpest után. Sőt, inkább az az érdekes, hogy a tendencia az elmúlt harminc évben fordult meg, ugyanis előtte hol az egyik, hol a másik volt nézettebb, a háború után inkább a Honvéd, a háború előtt inkább az Újpest, de ez sem egyértelmű feltétlen, hiszen például: https://www.magyarfutball.hu/hu/merkozesek/bajnoki_merkozesek/nb_i/1936_1937/nezoszamok -> ebben az évben például a nagy, akkoriban modern stadionban játszó Újpestnek jóval alacsonyabb a nézőszáma a dobogón állva, mint a kiesés elől menekülő Kispestnek.

      Szóval csalóka ez a viszony. A derbi pedig a hatvanas-hetvenes évekre vezethető vissza, amikor a hagyományos rangadó, a Fradi-MTK elvesztette a komolyságát mind nézőszámban, mind a klubok eredményessége miatt. A Fradi-Újpest egyértelműen azzal nőtte ki magát, hogy megjelent az eredményesség Újpesten, és még ez sem egyértelmű, mert simán találni olyan éveket, ahol a Fradi-Honvédra többen voltak kíváncsiak: https://www.magyarfutball.hu/hu/merkozesek/bajnoki_merkozesek/nb_i/1974_1975/nezoszamok -> ebben az évben a Dózsa a bajnok a Honvéd és a Fradi előtt. Az, hogy az év legtöbb nézős meccse a Fradi-Újpest legyen, valamikor a kilencvenes években alakult ki, és itt külön nagyot dobott a rendszerváltást követően elszabaduló futballkörnyéki erőszak a párharc mediatizálhatóságán, végső soron az Egyetlen Rangadóvá fixálásán.

      Az pedig, hogy Budapesten hány klub van, a fene tudja, mert mint láttuk, történetileg az Újpest legfeljebb második-harmadik, a háború előtt nem ritkán harmadik-negyedik még Budapesten is! Külföldön lehet, hogy a derbiként a Fradi-Újpestet ismerik, azonban klubként a Honvédot, hiszen a Puskás-sztori bejárta a futballvilágot.

      1. Koszonom a korrekt valaszt! Eloszor is hadd szogezzem le, bar modfelett happy voltam mult penteken, a bajnoksag tovabbi reszeben a Honvedert fogok szoritani a kieses kerdeseben, meg azert, hogy a Vidi-Kovesd-ZTE harmasbol csatlakozzon valaki a Vasashoz. Nehany tovabbi korrekcio: (i) A derbi kialakulasat inkabb a 20-30-as evekre vezetik vissza az ezzel foglalkozo cikkek (ha szukseges, hozok hivatkozast), hiszen a fenti allitassal szemben nem a hatvanas evekben, hanem mar ekkor is melto ellenfelei voltak a lilak a Fradinak (lasd bajnoki cimek). Masfelol elso „videki” bajnokcsapatkent egy Bp.-nem Bp. ellentet is tuzelte akkoriban a rivalizalast. Erre a mar meglevo prezstizsre rakodott ra a szocializmusbeli dimenzio. (ii) Puskas-sztori: fair point, bar a kollega fenti tanacsat („Múltból az Újpest sem fog sokáig már megélni, a jövőért tenni kell.”) a Honved is megfogadhatja. Itt meg annyi, hogy Ujpesten is rengeteg gyerek van minden hazain, abszolut lathato, hogy foglalkoznak ezzel (ha nem is a klub, akkor a Honvedhoz hasonloan a lelkes fuggetlen szervezok). (iii) „Passziv szurkolotabor”: szeretnem jelezni a kedves olvasotabornak, hogy a hetfoi derbire fully sold out a Szusza. Tovabbi hazai szektorokat kellett megnyitni, szerintem a 12 ezret is elerheti a nezoszam (ebbol 1200 vendeg), majd meglatjuk. A Honvednal a legnagyobb tiszteletem mellett sem latni ilyen nezoszamra peldat az elmult ket evtizedben (emlekeim szerint a Vidi elleni bajnoki donton is „csak” 8500-an voltak), Ujpesten ugy latszik ehhez eleg volt 3 gyozelem es egy dontetlen egy huzamban a derbi elott.

        1. Igen, 8500-an, mert annyi volt a stadion befogadóképessége. Kb. két héttel előre elment az összes jegy.

          Az idézett Honvéd-Videoton 2017-ben volt, és megnéztem, hogy mik az Újpest legnagyobb nézőszámú meccsei otthon nagyjából ebben az időszakban:
          – 20220904 FTC 6981
          – 20220130 FTC 5523
          – 20190209 FTC 8719
          – 20180331 FTC 9596 (telt ház)
          – 20170723 FTC 6567
          – 20170304 FTC 8005
          – 20150912 FTC 8445
          – 20140921 FTC 8200
          – 20140404 FTC 9517
          – 20120819 FTC 9827
          – 20120512 FTC 9527
          – 20100911 FTC 10343
          – 20100523 Vasas 6257
          – 20100515 DVSC 6521
          – 20091106 Videoton 6123
          – 20091003 FTC 11763
          – 20090503 Diósgyőr 5617
          – 20090424 Honvéd 8196
          – 20090320 DVSC 10256
          – 20081107 Győr 6748

          A többi meccs jó, ha elérte a 3000 nézőt ezekben az években, vagyis nem látni, hogy a Fradin kívül egyáltalán mi hozna ott akár csak félházat (egyedül a Honvéd van 4000 környékén viszonylag rendszeresen), és a Fradi is csak elvétve teltházas mostanában. 15 éve alig van néző Újpesten is.

          Ja, és ne feledjük, a Honvéd 2018 és 2021 között a Hungárián játszott. A Bozsikba visszaköltözés óta egyértelműen emelkedik a nézőszám, és most már én is elhiszem, hogy elérte a 3000-et a valóságban, és nem csak az adatközlésekben.

          1. Hamár: megnéztem a Honvéd hazai/idegenbeli nézőátlagait a Fradi nélkül az elmúlt húsz évben (az Újpestről sajnos nincs olyan adatsorom, hogy ilyesmit gyártsak, pedig érdekelne összevetésben):

            idény
            H
            I
            Végösszeg

            2002/03
            2 153
            2 664
            2 400

            2003/04
            2 400
            1 824
            2 112 | NB II

            2004/05
            1 843
            2 702
            2 272

            2005/06
            2 014
            3 753
            2 884

            2006/07
            2 303
            2 658
            2 481 | @ részben Csepel

            2007/08
            2 074
            3 016
            2 561

            2008/09
            1 747
            3 023
            2 385

            2009/10
            1 266
            2 418
            1 842

            2010/11
            1 599
            2 336
            1 968

            2011/12
            1 961
            3 248
            2 604

            2012/13
            1 733
            2 831
            2 282

            2013/14
            1 378
            3 368
            2 373

            2014/15
            1 021
            2 060
            1 541

            2015/16
            1 433
            2 147
            1 790

            2016/17
            2 591
            2 654
            2 624 | bajnoki cím

            2017/18
            2 245
            2 158
            2 203

            2018/19
            1 778
            2 971
            2 374 | @ Hungária

            2019/20
            2 211
            2 704
            2 466 | @ Hungária

            2020/21
            2 231
            2 226
            2 228 | @ Hungária

            2021/22
            2 717
            2 401
            2 548

            2022/23
            3 419
            2 796
            3 094

            Végösszeg
            1 986
            2 667
            2 331

            Annyit azért megnéztem, hogy az Újpest
            – idén 2599-ös átlagot hoz otthon Fradi nélkül, és 4000 fölé egyedül a Honvéd ment,
            – tavaly 2399 lett a vége, és csak a Honvéd ment 5000 fölé.
            Mindkét csapat a kiesés ellen megy évek óta, a Honvéd elég komolyan, mégis az új Bozsikba többen járnak, mint a Megyerire.

            1. Az allitasom mindossze annyi volt, hogy az ujpesti szurkoloi letszam (meccsen megjelenni kepes) felso korlatja magasabban van, mint a Honvede. Ha a 17-es Vidi meccsen tobb jegy is elfogyott volna (ahogy arra fentebb celoztal), akkor viszont hogyan lehetseges, hogy a 20-as kupadonton „csak” 8-9 ezer Honved szurkolo volt jelen (feltetelezve, hogy max. 2 ezer kovesdi titan kiserte el a csapatat)? Ott azert volt extra kapacitas. Pont ezert lett volna nagyon erdekes, ha tavaly ujra osszejon a derbi a kupadonton, mert ott az Ujpest eseteben is lathato lett volna ez a felso korlat (a 21-es donto ebbol a szempontbol nem mervado, mert a par hettel korabban letrehozott Covid-igazolvanyokhoz kotottek a szemelyes reszvetelt, pl. en sem vehettem jegyet emiatt). A Fradi stadionban jatszott MK dontokon kb. (90+%) elfogytak a nekunk adott jegyek, viszont a 19-es dontom ez az arany Honved oldalon erzesre alacsonyabb volt (2/3). Ott miert nem volt fullon a Honved szektor?
              Azzal nem vitatkozom egyebkent, hogy az elmult evekben a kozelmulthoz kepest alacsonyabb volt a hazai letszamunk, mint a Bozsikban, de ahogy erre feljebb utaltam, ez megteveszto, atmeneti allapot. A nezoszam visszaesesenek okai szerintem: (i) altalanos sikertelenseg, a klub tortenelmi melypontja – 2009 utan tiz evig nem is jatszottunk nemzetkozi merkozest, ez peldatlan a klub tortenelmeben (ii) a cimerugy miatt 3.5 evig nem jart meccsre a szervezett tabor – ez onmagaban 500-1000 kozotti minusz minden heten. (iii) az UVB visszavonulasakor anno partucat/szaz ember eltunt, nehany evre megroggyant a hangulat (iv) a Szusza „felujitasa” (ezt nem lehet rohoges nelkul leirni) miatt egy szezont az omladozo „regi” Illovszky-ban, tovabbi fel szezont pedig Kecskemeten (!) jatszott a csapat (v) osszeeskuves-elmelet hivok szerint egy bizonyos politikai part egy bizonyos fociklubnal is vezeto szerepet betolto politikusanak evek ota rogeszmeje, hogy egyetlen budapesti futballklub maradhat az elsoosztalyban, illetve csak egy klub mogott maradhat szamottevo kozosseg, community. Hetfon felolem ki is kaphatunk 2-3 gollal is, mert a lenyeg most nem a foci lesz, hanem annak bizonyitasa, hogy ez nem igy van, meg mindig tudunk ilyen letszamot felmutatni. U.i.: minden tisztelem a tietek ezert a blogert, es nektek szoritok a hatralevo fordulokban a kieses kerdeseben.

            2. A 2020-as kupadöntőre az mlsz 10ezer jegyet adott ki összesen a covid miatt. Az mind elment.
              A 2019-es kupadöntőn lehet, hogy nem volt tele a kapu mögött, azonban az oldalsó szektorokban is inkább kispestiek voltak. Emlékeim szerint 10ezer fölött ment el jegy nálunk. Nagyjából annyian lehettünk a stadionban, mint az Újpest a Felcsút ellen, vagy korábban a Népstadionban a Diósgyőr ellen. Lehet kicsivel kevesebben, de hasonló nagyságrendben.

              (i) Jó, de ha az újpesti most „megtévesztő állapot”, akkor mondhatjuk, hogy a korábbi kispesti is „megtévesztő állapot” volt, és majd visszaáll a világ rendje, mondjuk nyolcvanas évek, ahol a Honvéd rendre kétszer annyi néző előtt játszott, mint a Dózsa? Lehet, hogy az a „normális állapot”? Vagy a történelmi mélypont csak az Újpestre hat, a Kispestre nem? 25 éven át nem nyertünk szinte semmit, évek óta a kiesés ellen megyünk, évekig stadionunk sem volt, mégis emelkedik a nézőszám, és most már láthatóan több, mint Újpesten. Tehát ha a Honvéd mellett a sikertelenségben is kitartanak az emberek, akkor az lehet, hogy erősebb szurkolói kötődést jelent, tehát a „normális állapot” mégiscsak az, hogy a Honvéd alapvetően érdekesebb az embereknek? Nincs itt valami logikai bukfenc?

              (ii) Hemingway alatt volt év, amikor nem járt a tábor, és sokan Hemingway alatt/miatt hagyták ott a lelátót, és közülük sokan elkallódtak. A nem bejárós év látványos 500-1000 fős visszaesés volt hetente.

              (iii) Kispesten talán nem volt évfolyamváltás? Öreg a tábor, de azért nem mindenki bőven negyven pluszos. Mintha az öregedés, vagy a generációváltás egyedül újpesti jelenség lenne. (Megfigyelésem: a nem szurkolók is öregednek.)

              (iv) Három évig játszottunk másik stadionban. Ilyen hosszan senkinek sem épült stadion az országban. Ráadásul az albérlet idejére esett a Covid egy része, így nem csak hazai pálya nem volt, hanem erősen korlátozták (max 700 fő) a nézőszámot is.

              (v) Ezt nem tudom. Szerintem bármennyire is neurotikus férgek (vagy féreg) a politikai elit egy része, és bármennyire is az érzelmeik vezérlik sokszor, azért épelméjűként tudják, hogy akkor lehet magyar foci, ha van több erős csapatod. Nekem van egy olyan érzésem, hogy a Fradi, Újpest, Honvéd mellett a Videoton, Győr, Diósgyőr és Debrecen kell nekik, hogy legyen hat-hét fixen feltőkésített és erős csapat, akik egymással komoly meccseket tudnak játszani. A magyar foci érdeke ugyanis a verseny lenne, és a versenynek még a lehetőségét is elveszed tőle, akkor hiába a kurva sok lóvé, amit beleteszel, semmit sem fog előrelépni. A válogatott egy remek biodíszlet, de érdemes megnézni, a komolyan számításba vett játékosoknak csak a töredéke a magyar futball terméke akár utánpótlás, akár felnőtt szinten.

              ui: nyilván inkább essen ki a Zete, az mindenkinek jobb lenne :)

            3. Meg nehany gondolat, utana felolem lezarhatjuk a „csortet” :)
              (i) Alapvetoen elutasitom azt a hipotezist, hogy a Honved eseteben „sikertelensegrol” beszeljunk („25 éven át nem nyertünk szinte semmit”), hiszen a kimondottan kieses elleni harc emlekeim szerint 2021 tavasza ota tart, vagyis alig tobb, mint ket eve. Elotte ot evig csak top 5-os helyezese volt a klubnak, kimondottan stabil, rendezett viszonyok voltak, ezalatt szamtalan uj szurkolot szerzett maganak – ennek „erozioja” ket evnel azert tovabb tart. Ezzel szemben, ahogy emlitettem, Ujpesten mar sajnos evtizedes a totalis nihil. Hogy megmarad-e a relativ magas Honved nezoszam? Ez a jovo zeneje. A nyolcvanas eveket pedig azert nem hoznam ide, mert tudtommal az a klubotok „ezust” korszaka, kiemelkedo sikerekkel, tomegek akartak latni azokat a jatekosokat.
              (ii) A Hidegkuti nem biztos, hogy netto negativ volt a Bozsikhoz kepest, a Budan/Obudan/belvarosban eloknek joval konnyebb volt odajarni Honved hazaira (errol a szemelyes kornyezetemben is tobben meseltek). Foleg ugy, hogy a „nem fanatikus”, atlagos nezoknek fontosabb kiszolgalo helysegek, a stadion altalanos szinvonala total kulturalt volt a korabbiakhoz kepest (pl. Ujpesten a hosszanti lelatohoz ma is osszesen ketto db bufe tartozik, hetfon be sem lesz erdemes allni a sorba).
              (iii) Elkepzelhetonek tartom, hogy a Honved szurkolok szamara altalanosabb „erdekesebb” a Honved, mint az Ujpest szurkoloknak az Ujpest FC – az ervem mindvegig csupan annyi volt, hogy utobbinal joval magasabb a passziv szurkolok aranya, vagyis ha „nagy meccsen” sokan kell megjelenni, akkor tobb a tartalek. Illetve, ahogy irtam korabban, szuper lett volna ha tavaly osszejon a derbi a kupadonton, szerintem megtelt volna a Puskas (meg akkor is, ha 40-20k aranyban a zoldek javara).
              (iv) Szerintem az a teny, hogy a magyar sportban pont ez a parositas emelkedett ki a tobbi kozul, nem csak a rivalizalas tortenelmi tavlata miatt tortent, hanem azert is, mert Fradi es Ujpest oldalon is adott a „klub” jelleg: nalunk jeghokira, noi/ferfi vizilabdara es futsalra is jarnak, a zoldeknel fontos meg a kezilabda is. Ezek, illetve a focis letszamok kozott nincs teljes atfedes, viszont egyertelmu, hogy egy „klubhoz” tartozunk – ez emeli a potencialis felso korlatot (lasd a vizilabda csapatunk fb posztja most a heten arrol, hogy felnott csapat/utanpotlasostul megy mindenki hetfon a derbire). Ha jol tudom, ez a hatas kevesbe el a Honvednal.

            4. (i) Vegyünk egy tág generációt, mondjuk 25 évet. Ennyi idő alatt egy szurkoló beleöregszik, és a gyereke is felnő. Az elmúlt 25 évben:
              – Honvéd: 1 bajnoki cím, 1 bronz, 3 kupagyőzelem, 3 kupadöntő, 1 kiesés és ezzel egy év másodosztály(!). Átlagos helyezés: 8,5 úgy, hogy a 24 nb1-es idényből tízszer is a 10. hely alatt végeztünk, és legalább öt olyan bajnokság volt, ahol az utolsó két fordulóban maradtunk egyáltalán bent (csak a közelmúltban: 2016, 2021, 2022).
              – Újpest: 1 bajnoki cím, 3 ezüst, 2 bronz, 4 kupagyőzelem, 2 kupadöntő, 0 kiesés. Átlagos helyezés: 5,52 úgy, hogy a 25 idényből mindössze három végződött a 10. hely alatt, és ezek egyike sem járt valós kiesési kockázattal.
              A sikertelenség objektíve is mérhető (l. fent), valamint van egy szubjektív, megélt oldala is. A Honvéd 1980 és 1993 között nyolc bajnokságot nyert, és egyértelműen az ország legeredményesebb klubja volt. Ehhez képest a következő harminc évben szinte semmit. Vagyis a relatív (a korábbiakhoz képest mért és megélt) sikertelenség a Honvédnál még inkább jelen lehet, mint Újpesten.
              A nihilt pedig szerintem engedjük el, mert az a magyar futball sajátja. 2005-ben a Honvédot idény közben(!) kizárták az NB I-ből, majd pár héttel később mégis visszarakták. A kilencvenes évek végén azt sem lehetett tudni, hogy ki a tulajdonos, hogy van-e egyáltalán tulajdonos. Víz, villany, telefon csak elvétve járt éveken keresztül a Bozsikban, és a pálya talaja is emlékezetesen libalegelő volt, tele traktornyomokkal. Gyűlöltek ide járni az ellenfelek.

              (ii) A Hungárián nem ugrott meg a nézőszám, csak mert a városban van a stadion. Mi sem értjük pontosan az okait.

              (iii) Lehet, hogy az Újpestben több a tartalék, ezt nem tagadom. Az itthon a hatvanas-hetvenes években megjelenő és széles körben elérhető futballmédia pont az Újpest nagy korszakát kapta el. Simán lehet, hogy ennek érezhető a hatása. Pont most futottam bele egy 2010-es kutatásba, ahol arról írtak, hogy az Újpest szurkolóinak mindössze 11 százaléka budapesti: https://www.vaol.hu/cimlapon/2010/05/a-legnepszerubb-magyar-focicsapatok-ftc-debrecen-ujpest-vasas Valószínűleg ez sem lehet véletlen. Budapest addigra már történelmileg „telítődött”, és az új belépőket vidékről lehetett toborozni.
              Mellékesen: véleményem szerint az Újpest túlzottan hisz a saját nagyságában, és ha sehogy sem működik, akkor inkább magyarázatokat talál ki, mintsem szembenézzen a valósággal. El lehet játszani a nagy klubot, azonban ha tényleg csak a Fradi érdekes egy évben, akkor ott nagyon nagy bajok vannak fejben. Kispesten legalább szembenézett az emberek egy része a problémákkal, és elkezdett megoldásokat keresni, ami lehet, hogy csak nagyon hosszú távon hoz eredményt, azonban valahol el kell kezdeni. Az sem baj, ha az elméleti maximum nem 6-7ezer, hanem csak 3-5ezer, de annyi legyen meg fixen, és csak minimális legyen hétről-hétre az ingadozás. Itt jegyezném meg, hogy ebben a szezonban egy pénteki Honvéd-Újpesten közel háromezerrel több néző volt Kispesten, mint a hétvégén játszott Honvéd-Fradin. Nem szabad az ellenféltől függeni, mert az azt jelenti, hogy nem a saját klubodhoz kötődsz.

              (iv) Ezt nem tudom. Lehetnek ilyen hatások a rendszerben, bár nehéz elképzelni, hogy pl. a röplabdáért rajongó tömegek turbóznák meg a nézőszámokat. Az irány szerintem inkább fordított lehet, és a fociból járnak át nézők az amúgy érdektelen vagy életképtelen sportágakra.
              A történelmi rivalizálásról azonban vannak elég jó tanulmányok és források, és ezek egyike sem említi a hatvanas-hetvenes évek előtt az Újpestet. A harmincas években már kőstadionnal, és így a válogatott meccseinek megrendezésére alkalmas stadionnal rendelkező klubok mellett (igaz, ekkor már nyert pár bajnokságot az Újpest, de még közel sem volt a Fradi és az MTK szintjén) legfeljebb abban a kontextusban, mint a Honvédot az ötvenes években: a hatalom egyik csapataként. Érdekes módon a magyarországi szocializmus idején a klubok mögötti jelentéstartalmak helyébe nem az új nevek által közvetíteni próbált értékek, hanem a játékosok léptek, és a szurkolók hozzájuk kezdtek kötődni. Farkas miatt lettek Vasas-szurkolók, Göröcs vagy Bene, később Törőcsik miatt dózsások, Tichy és Kocsis Lajos miatt honvédosok, Albert és később Nyilasi miatt fradisták, ésatöbbi. A kialakuló rivalizálások töltete is érdekes lehetett emiatt, hiszen a hatalom-nem hatalom képzet, ami adta volna magát, szinte egyáltalán nem működött. Nekem van egy hipotézisem, hogy a Bene-Albert, Törőcsik-Nyilasi, vagyis a megélhető párharcok (ki a jobb?) hajtották előre az Újpest-Fradit. Ugyanebben az időszakban más csapatoknak csak egy-egy ikonikus játékosa volt, ami meghatározta a korszakot, vagyis azt, hogy egy idő után kikoptak a rangadóságból.

            5. (i) Szerintem 25 ev irrealis vizsgalati idotav ehhez, ilyen idotavban tobbszor is cserelodhet egy tabor, pl. a Honvednal a 2005/07 kornyeken stabil ketezer korul mozgott az atlag, mig elotte es utana is sokszor magasabb volt. A keplet egyszeru: ha van szakmai eredmeny a palyan, akkor par ezer plusz nezo megjelenhet, akik kitartanak 4-5 evig, majd eltunnek ha mar nincs eredmenyesseg. Ez a ciklus tobbszor is lefuthat 25 ev alatt. Case in point: a Honvednak 2017-20 kozott az atlagos helyezese a tabellan 3.5 volt, szerintem egyertelmu, hogy a mostani megnovekedett letszam ennek (es az uj Bozsik kenyelmesebb korulmenyeinek) tudhato be.
              (ii) Szerintem igazad van abban, hogy nem egeszseges, ha a meglevo passziv szurkolok nagy resze csak a derbire mozdul meg. „Nem szabad az ellenféltől függeni, mert az azt jelenti, hogy nem a saját klubodhoz kötődsz.” 100% egyetertek. Nyilvan azokat kellene megkerdezni, akik igy allnak hozza. Pl. a taxis par hete, akinel logott az Ujpest cimer a visszapillanton, de allitasa szerint evek ota nem jar meccsre, mert „hulyebelga”… Nehez mit kezdeni ezzel (en kulfoldon elek, csak ezert a meccsert fogok berepulni, egy napra). Azonban ettol meg teny: Magyarorszag kiemelt parositasa a Fradi-Ujpest. Kerdezd meg barmelyik Fradi vagy egy Ujpest szurkolot, hogy mi a legfontosabb meccs a szezonban. Nem a Honvedot fogjak mondani. Erre a meccsre erkeznek kulfoldi vloggerek, hogy beszamoljanak a hangulatrol, a szubkulturat koveto oldalak is errol fognak posztolni jovo heten, a magyar sportsajto is mashogy vezeti fel mint egy Honved-Fradi meccset (nyilvan kovetve az olvasoi igenyeket). Ez nem a „sajat nagysagunkban valo hit”, es nem is a Honved lekicsinylese. Ez egyszeruen csak igy van, kesz, slussz, passz. Abban is igazad van, hogy fontos szembenezni a problemakkal, kellene nagyon nekunk is egy kulturalt hazai stadion vegre, kell tobb kapcsolat a kulonbozo kozossegekkel, „passziv” emberekkel (ezekben a Honved pl. nekem abszolut minta). A legfontosabb egy normalis csapat lenne.
              (iii) A tobbi csapatsportaggal abszolut ketiranyu a mozgas, de talan tenyleg csak a hokinal es a polosoknal. Minden telen orom latni a rengeteg gyereket az ujpesti jegcsarnokban (utanpotlas jatekosok), ok nem a focibol jarnak at. Vagy epp, menj ki barmelyik hetkoznap delutan a Hajosba a lila kopenyes sracokhoz az oltozoben / a medence mellett, es kerdezd meg, hogy ki a szimpatikus nekik, ha az nb1-rol van szo…
              (iv) Az egyenisegek, jatekos legendak parositasai is nyilvan szerepet jatszanak – ezek a tortenetek velunk elnek (meg persze az olyan urban legendak, hogy Szusza Moszkvaban lekopte az oroszok csk-jat es ezert nem jatszhatott kesobb az aranycsapatban. Lehet, hogy csak nem tudta ugy jatszani a visszavont kilencest, mint Hidegkuti). Talan ha Puskasek nem emelkedtek volna ennyire ki egymaguk, es lett volna egy rivalisuk itthon, akkor ma a Honved is reszese lehetne a „budapesti derbinek”? Lehetseges.

            6. 1: ” a Fradi mogott egyedul az Ujpest mogott van jegyezheto kozosseg a varosban”
              2: „Az allitasom mindossze annyi volt, hogy az ujpesti szurkoloi letszam (meccsen megjelenni kepes) felso korlatja magasabban van, mint a Honvede”

              Azért sokat szelídült ez az állítás, helyes, csak így tovább!

            7. Ez a két mondat így egymás után egész jól néz ki.

        2. Persze,hogy telt ház lesz,hisz megy a szekér a fradinak.
          Mert ugye azt nem gondolod,hogy fradisták nem lesznek ott civilben a hazai szektorokban ugye?

    2. Ez a pssszív szurkolótábor kb olyan, mint az elégedetlenkedő baloldali tömegek, amik a választások idején mindig eltűnnek….amolyan nesze semmi fogd meg jól. Pedig a 2/3-ad szerintem már senkinek nem jó. Verseny nélkül nincs fejlődés (bocsánat a politikai párhuzamért, nem szándékom mélyebben belemászni). A múlt, jelen és jövőkép nélkül nem sokáig tart életben. Ebben tesz a KLTE nagyon sokat, és a sok gyereknek, akit kivisznek, csak az 1/10 meccsre járó lesz, akkor mindenkinek megérte. Múltból az Újpest sem fog sokáig már megélni, a jövőért tenni kell.

    3. A derbi szót kizárólag a fradi és a ujpest szurkolók erőltetik(utóbbi években nyilván a média is próbált ezáltal némi plusz nézettséget generálni),mindenki mást hidegen hagy. De főleg az utóbbiak nyomatták a 90-es évektől. Nem volt ez rossz,azt el kell ismerni,mert így a fradi mellett fel lehetett kapaszkodni.
      Aztán miután már az év meccse nektek,ezáltal látványok,tüzek,füstö,koreók vannak,így külföldön is eladható a portéka.
      Ennyi ez,nem több. Nektek legyen fontos,csináljátok,de ne várjátok,hogy mindenki elájuljon tőle.

    4. „melypont kornyeken tengodo Ujpest a relativ jol szereplo Honved”
      Ugye ez vicc? :) A 1995 óta eltelt 28 év a Kispest történelmének mélypontja, kivéve a 2017-es bajnoki címet és a környékén pár nemzetközi kupaindulós helyezést.
      Ezzel, meg hogy ki mögött van jegyezhető közösség, bizony elég nagy sületlenségeket sikerült ideírnod, én is sajnálom, de tényleg. :)
      Sporttársi üdvözlettel!

      1. Afölött elegánsan elsiklott a srác.
        Ők is indulgattak a kupákban,hiába a rossz időszak,ugyanez nálunk is.
        De nagyon úgy tűnik,hogy komolyan gondolta.
        Sokan sajnáljuk. 😁

  8. Technikai kérdés a benmaradással kapcsolatban, pontazonosság és győzelemazonosság esetén a gólarány, vagy az egymás elleni eredmény dönt?

      1. Köszönöm! Öt forduló alatt 4 pontot kellene vernünk a Zalaegerszegre (őket érztem egyedül befohghatónak), lehetetlen. Még ha az Újpest ellen legalább döntetlen lett volna! Azt nem tudom elképzelni, hogy a Fehérvár gyengébben zárja az utolsó 5 fordulót nálunk.

  9. Két dolog, ami miatt azt gondolom van még egy kis kozmetika néhány helyen, de lehet tévedek.
    Egyrészt én magam nem tudom, hogy mi számít hivatalos nézőszámnak?
    A lecsippanások száma a belépés során vagy a lecsippanások száma + meg nem jelent bérletesek száma?

    A másik ugyan csak kozmetika, de mi élünk a nullás jegyekkel (azt most hagyjuk is, hogy ez kinek nem köszönhető), de ezzel mi például egészen szépen felhúztuk a nézőszámot, nem tudom nélkülük mi lenne nálunk, illetve van-e ilyen máshol? Illetve vajon számít-e, hogy a nullás vagy repi jegy tulaja belépett-e a stadionba, vagy ez is megy a hivatalos statisztikába, hiszen elvileg „eladott” jegy ..

    Ettől még mindez persze messze van a megálmodott számoktól, kozmetika ide vagy oda, de ne is csodálkozzunk ezen nagyon, mikor fantom csapatok nulla történelemmel jelentek meg az elmúlt években és kerültek nagy bázisú csapatok a második osztályba.

    1. Máshol is vannak ingyenjegyek.
      Sőt,fradinál,felcsúton szerintem lényegesen nagyobb nagyságrendben,mint nálunk.

      1. Felcsúton – a vendégszektort leszámítva – csak ingyenjegy van 😂.

      2. Az ingyenes gyerekjegy befektetés a jövőbe. Lehet, hogy most kozmetikáz, azonban nálunk nagyon sokan ki is jönnek vele, ami iszonyat jó dolog.

      3. Ok, ezt értem, de meg is kell jelenni a nézőszámért cserébe, vagy elég kiküldeni a nyomtatóra? :)

  10. Telitalálat ! Illetékes elvtárs , kérlek olvasd el …!

    1. Az nem fog menni, kénytelen leszel kinyomtatni. Vagy a legjobb, ha elmész a legközelebbi disznóvágós meetingre, és ott felolvasod nekik, lassan, szótagolva.

      Sajnos az illetékes elvtársak nemigen képesek bekapcsolni a számítógépet, a Nemzeti Sport szerint meg minden a legnagyobb rendben van.

A hozzászólások jelenleg nem engedélyezettek ezen a részen.