Mastodon

Valahol nettó 13 milliárd (bruttó 16) körül tarthat az új Bozsik stadion

A mindössze öt táblázatot tartalmazó posztunkban a Nemzeti Sportközpontok (MNSK) új Bozsik stadionnal kapcsolatos, nettó 5 millió forintot meghaladó szerződéseit találjátok meg – hiperhivatkozva az összes nyilvánosan elérhető adatot.


Az MNSK szerződésein felül természetesen előfordulhatnak más megrendelőktől származó tételek is a stadionnal kapcsolatban. Ilyen például az MLSZ által 2015-ben, a tervezésért és egyéb feladatokért fizetett 193,5 millió forint az Óbuda Építész Stúdiónak.

Az eredetileg aláírt beruházási szerződés szerint a stadionnak kulcsrakészen 2020 november végére kellett volna elkészülnie, ami azt jelenti, hogy a 2020 nyári ígéret talán kicsit elhamarkodott volt, valamint azt is feltételezi, hogy az építő cég munkaterületről történt decemberi levonulása óta egyéb költségek keletkezhettek az üresen álló, kihasználatlan létesítményben.

A stadion menet közben többször is drágult, legutóbb tavaly szeptemberben mintegy egymilliárd forinttal, és a következő indoklással: „[a] fejépületben egyes helyiségek alaprajzi elrendezésének, kialakításának, valamint a belsőépítészeti megjelenésének a felülvizsgálata, módosítása vált szükségessé, (…)”. Vagyis ha jól értjük, akkor az eredeti közbeszerzésben megépíteni szándékozott stadion fejépülete valamire nem lett volna alkalmas, és ezen módosítani kellett. Feltételezzük, hogy nem az öltözők számát nézték be, tehát a változtatások nyilvánvalóan az egyéb hasznosításhoz, illetve a Nagyon Fontos Emberek kiszolgálásához kapcsolódhatnak. (A szurkolókat érintő [pl. sörcsap], valamint a sportszakmai részhez kapcsolódó [súlyzó, és egyéb megmagyarázhatatlan dolgok] közbeszerzését csak hónapokkal később, decemberben írták ki.) Hogy miért pont a stadion eredetileg tervezett átadási időpontjának környékén jutott eszébe valakinek, hogy komolyabb módosításokat rendeljen be, arra inkább nincs válaszunk.

Ahogy arra sem, hogy egy relatíve kicsi fejépülettel rendelkező, tehát konferenciára, beltéri rendezvényre csak korlátozottan alkalmas, tömegközlekedéssel kényelmetlen szinte lehetetlen helyen fekvő, koncertre a lakosság miatt legfeljebb este tízig használható, egyáltalán nem reprezentatív környéken elterülő stadiont mire lehet egyáltalán hasznosítani a hétköznapokban. Vélhetően a tavalyi csaknem milliárdos módosításnak is ezen probléma feloldásához lehet némi köze.

A tételt egyébként nem találjuk a Nemzeti Sportközpontok szerződései között, pedig a közbeszerzési eljárás szerint ők a megrendelők. A tétel az összesítésben sem szerepel.


És akkor nézzük az MNSK tételeit: (Az egyes tételek szövegezése megegyezik az MNSK üvegzseb oldalán található szövegezéssel.)

2017 //

Partner megnevezéseSzerződés tárgyaAláírás,
szerz. érv. kezdete és vége
Kötváll. nettó
BMSK Zrt.Bozsik-beruházáslebony. és műszaki ell. feladatok ellátása2018.10.19.
2016.10.19.
2017.12.31.
141.800.000
BMSK Zrt.Bozsik- közbeszerzési feladatok ellátása2016.12.15.
2016.12.15.
2017.12.31.
6.000.000
összesen147.800.000
Az összes tétel elérhető itt.

2018 //

Partner megnevezéseSzerződés tárgyaAláírás,
szerz. érv. kezdete és vége
Kötváll. nettó
BMSK Zrt.Bozsik Stadion műszaki ellenőri feladatok szerz. módosítása2018.06.12.
2018.06.12.
2018.12.31.
49.260.000
BMSK Zrt.Bozsik Stadion-Közbesz feladatok ellátása2016.12.15.
2016.12.15.
2019.12.31.
12.641.700
összesen61.901.700
Az összes tétel elérhető itt.

2019 //

Partner megnevezéseSzerződés tárgyaAláírás,
szerz. érv. kezdete és vége
Kötváll. nettó
West Hungária Bau Kft., Pharos 95 Kft.Bozsik Stadion kivitelezési feladatok2019.02.18.
2019.02.18.
2020.09.30.
11.799.254.181
BMSK Zrt.Bozsik-NSK/155-22/2016 szerz. mód. műszaki-ell, beruházás-lebony.2019.06.18.
2019.06.18.
2019.12.31.
153.181.354
összesen11.952.435.535
Az összes tétel elérhető itt.

2020 //

Partner megnevezéseSzerződés tárgyaAláírás,
szerz. érv. kezdete és vége
Kötváll. nettó
Óbuda Építés Stúdió Kft.Bozsik Stadion tervezői művezetői feladatai2020.01.20.
2018.10.29.
2020.02.15.
29.000.000
BMSK Zrt.Bozsik- szerz. mód. műszaki-ell, beruházás-lebony2020.11.16.
2020.11.16.
2020.12.15.
38.175.297
West Hungária Bau Kft., Pharos 95 Kft.Bozsik Stadion kivitelezés2019.02.18.
2019.02.18.
2020.09.03.
11.799.254.181
összesen11.866.429.478
Az összes tétel elérhető itt.

2021 (április 25-ig) //

Partner megnevezéseSzerződés tárgyaAláírás,
szerz. érv. kezdete és vége
Kötváll. nettó
K44-Alpin Építőipari és Kereskedelmi Kft.Bozsik- orvostechnológiai eszközök beszerzése2020.12.11.
2020.12.11.
2021.01.31.
6.239.470
Pharos ’95 Kft.Bozsik- gyep karbantartása2021.01.28.
2021.01.15.
2021.03.31.
19.140.494
E-Sports Management Kft.Bozsik-fotovoltaikus rendszer fejlesztés2021.03.18.
2021.03.18.
2021.06.30.
149.010.000
Pure Sports Kft.Bozsik- sporttechnológiai eszközök beszerzése2021.03.29.
2021.03.29.
2021.06.30.
45.165.141
KITE Mezőgazdasági Szolg. és Ker. Zrt.Bozsik- pályakarbantartó gépek beszerzése2021.04.08.
2021.04.08.
2021.07.02.
79.061.150
AGROLÁNC Kft.Bozsik-pályatakaró fólia beszerzése2021.04.12.
2021.04.12.
2021.06.30.
22.400.000
Fulker H+F Kft.Bozsik- konyhai eszközök beszerzése2021.04.21.
2021.04.21.
2021.06.30.
15.000.000*
Pharos ’95 Kft.Bozsik- gyep karbantartása2021.04.22.
2021.04.01.
2021.05.31.
10.000.000
összesen346.016.255
Az összes tétel elérhető itt.
* a közbeszerzési eljárásban nettó 16.032.246 forintot találunk.
A táblázat nem tartalmazza azt a bútorbeszerzést, amelyről május 5-én született döntés nettó 40.317.940 forint értékben, és a konyhatechnológiáról április 8-án született nettó 129.399.980 forintos döntést sem.
A 2021-ben közbeszerzett tételek (pl. 10330 darab evőeszköz, 1 darab 5 kilós súlyzótárcsa, 4 darab falióra és hasonlók) részletes bontását itt találjátok.

Szabó Huba és Merkur //

A Google Earth 2020 októberi műholdképein egy gyeppel rendelkező, tereprendezett, késznek tűnő stadion képét láthatjuk. A poszt publikálásának napján, vagyis 2021. május 21-én a műholdkép már 225 napos.

Ne kérdezzétek miért, de az elmúlt évek közbeszerzési kabaréja, és a hónapok óta szinte kész stadionról rendre Nagy-Bandó András jut eszembe, és magamban már egy ideje Merkur Arénának hívom.

Tisztelt Megrendelőnk!
Köszönjük, hogy írt!… Már nagyon hiányzott nekünk!… Már csak ez hiányzott!…
Sajnos Trabant most nincs, mert a szállítónknál profilváltás volt, s jelenleg csak targoncát gyártanak.
Később viszont modernebbek készülnek!… Az új típusú, drágább Trabantokon már felfújhatók lesznek a kerekek, forgatható lesz a kormány, és az ajtók kifelé nyílnak!… Legyen türelemmel! Türelem Trabantot terem!…
Üdvözli Önt mindenki jó barátja, a Merkur
Utóirat: Mernék fogadni, hogy jogosítványa sincs!…

részlet a tréfából

Összesen //

A táblázatokban található egyedi tételek összesen: nettó 12.569.328.877 forint. Bruttó ez épphogy nem 16 milliárd.

Ha tippelnünk kéne, mint ahogy nem tesszük, akkor azt mondanánk, hogy az új Bozsik jelenleg valahol bruttó 17-18 millárd forint környékén tarthat. A nagyobbik összeg székenként bruttó 2,2 millió forintot jelentene (nettó 1,73 millió forintot), és ha nem kevertem össze a bruttó és a nettó számokat, akkor az új Bozsik nem csupán a leglassabban átadott lesz, hanem fajlagosan az ország legdrágább stadionjává léphet elő.


Apró érdekesség,

hogy ha a jelenleg látható bruttó kb. 16 milliárdot leosztjuk egy székre, akkor bruttó 1,95 millió forintot kapunk. Ha ezt tovább osztjuk az elmúlt időben átlagos (bruttó) 1800 forintos jegyárral, akkor 1083 meccset kapunk. Hogy értelmezni tudjuk ezt az 1083-as számot, elárulnánk, a Kispest a régi Bozsikban 80 év alatt játszott kb. 1000 bajnokit.


Felháborodott betelefonálós rész

Tisztelt, hölgyem, uram! Az mégiscsak miként történhet meg, hogy (…)

A 2021. január 15. és május 31. közötti 136 napra a Pharos ’95 Kft. nettó 29.140.494 forintért (bruttó 37.008.427 forint) vállalta a következő tételt: gyep karbantartása.

Bárhogy számoljuk, ez az alig négy meccsen és pár edzésen használt stadionban napi nettó 214.268 forintot (bruttó 272.120 forintot) jelent.

Kérdezhetnénk: miért ilyen drága?

Felkerekítve évi nettó 78 millió (bruttó 99 millió) forint. Csak a gyepszőnyeg! Öszevetésképp a Népstadionban (Puskás Aréna) a karbantartás évi 180 millióba fáj, és még így is előfordul, hogy pár meccsenként teljesen ki kell cserélni a gyepet. Szóval mihezképest még olcsó is.

Kínzó kérdésként adja magát, hogy mondjuk egy akadémián, ahol több füves pálya van, ott is ilyen sokba kerül a fenntartás? És ha mondjuk magánemberként rendelném meg, akkor egy nagyjából 90×45 méteres gyep karbantartása mennyiből jönne ki egy hónapra?


? a hozzászólás // előmoderált
? az offtopicot // az offtopicba.

(péntek déltől valószínűleg egész hétvégén házon kívül, vidéken leszek, a moderáció ezért akadozhat, és akadozni is fog, mert lesz jobb dolgom)

Szerző: vh

Egy lőrinci kispesti Kőbányáról. Megtalálsz Blueskyon, emailt itt tudsz írni nekem, ha pedig üzennél, akkor Signalon vagy Telegramon keress. ||

37 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] pedig egy vihar tesz be az alig 16-17 millárdért(!) tavalyelőtt átadott stadionnak annyira, hogy a fejépületet képtelenség megnyitni a nézők […]

trackback

[…] vagyis a ledes világítást és a tetőre felhelyezett pár napelemet, így a végül 16 milliárd forint környékén felhúzott új Bozsikról kiderült, hogy bár nagyságrendileg többet tud, […]

trackback

[…] amíg a fenntarthatóság annyit jelentett nálunk, hogy a fejépületek komfortfokozatát a végletekig fokozzuk, és ott álmaink szerint majd lesznek konferenciák, esküvők, bulikák, tárgyalások, miazmás, […]

trackback

[…] 19-én kötöttek szerződést, vagyis nagyjából nyolc hónappal azt követően, hogy a Honvéd kisírt plusz egymilliárdot a stadion fejépületének átalakítására, tehát azért valahol lehetett sejteni, hogy milyen […]

trackback

[…] azért hadd tegyek hozzá, hogy egy tizenhathétmillárdos stadionnál mennyire igénytelen egy ilyen berendezés egy héttel az avató és két héttel az első hazai […]

trackback

[…] (a tavalyi árazás szerint). Persze, szép lesz a stadion, viszont sikerült akkorát bénázni az átvételével, hogy azok a Kispest-szurkolók, akik az új stadionra voltak kíváncsiak, már rég […]

zergetoll
zergetoll
3 éve

Részt vettem egy sportberuházásban. 2014 és 2016. között készítettük elő, hiteles adatok és ajánlatok szerint 550 millió lett volna. Akkor. 2016-2017. között indult a kivitelezés előkészítése, majd a közbeszerzés. A legolcsóbb közbeszerzési ajánlat 750 MFt lett 2017. év végén. De ennyi pénz meg nem volt. A közbeszerzés eredménytelen lett. Uccu pénzt kellett szerezni, mire meglett a pénz és az új közbeszerzés, a legolcsóbb ajánlat 850 MFt-ra ment föl. Időközben a munkaerő ára 1200 Ft/óra, majd 2500 Ft/rezsióradíjról felment 7000 Ft/rezsióradíjra. A vas ára másfélszeresére, a beton kétszeresére nőtt, a tégla ára darabonként 290 Ft-ról 500 Ft-ra. A projekt előkészítésben a hezitálási időszakokból kétszer fél év volt a közbeszerzés. Az összesen egy év. A forrás előteremtése további egy év (TAO pályázat, támogatásokért kuncsorgás).
A kivitelezés egyébként fordított ÁFA-s. Az adó egy pillanatra sem kerül a kivitelezőhöz. Úgyhogy cash tekintetében az áfa nem játszik.
Ja…és a mi projektünk zöldmezős volt. Bontani nem kellett. Azzal nem telt az idő.
Úgyhogy a Bozsik esetében sem meglepő, hogy drágult a kivitelezés, a tapasztalatom szerinti összevetésben ez a drágulás még tolerálható. Nem kétszeres (100%), csak 1.3-szoros.
Van még kérdés, Hanta?
Örüljünk, hogy van stadion és a nyitófordulóban ott fogok tombolni sörrel a kezemben. Az állami pénz nem szarrá (konkrétan megesszük és kiszarjuk) változott, mint pl. az alapjövedelem, vagy a munkanélküli segélyezés esetében lenne, hanem maradandó és nem mellesleg szép létesítménnyé, megdolgozott munkabérek tömegévé. Innentől meg engem nem érdekel, hogy a haszon kié. Tőlem lehet a Mészárosé, a Szíjjé, a Strabagé, vagy Angela Merkelé is.
Úgyhogy hagyjuk má’ ezt a műfelháborodást, ótvarpropagandát. Bizony van, amit ezek jól csinálnak, bármily vérlázító is néhány eset és személyi összefüggés. És persze van, amit meg nem jól csinálnak. Szemben azzal, hogy mások meg a világon semmit nem csinálnak, hacsak nincs a spejzban két vödör sárga festék, azonban ha véletlenül hozzáérnek valamihez, azt tuti elbasszák. Ami ugyancsak kurva sokba kerül, de legalább semmi látszatja.

Snowflake
Snowflake
3 éve
Reply to  zergetoll

Azzal együtt, hogy a jelenlegi galeri is rendesen „túláraz” sajnos ebben igazat kell adjak Neked. Én építőmérnökként nagyjából rálátok, hogy milyen drágulás van az építőiparban (az alapanyag és a munkaerő árakban). Hát elég komoly. Aki ezt nem látja, majd meglátja, ha elkezd egy felújítást pl. otthon :DDD
Good luck! A buxát nyissátok nagyra!

Egyébként az állami megrendelés mindig is jól fizetett, függetlenül attól, hogy ki kormányoz, ott általában vastagabban fog a toll még egy olyannak is, akinek az égvilágon semmi kapcsolata sincs.

Akik a jelenlegi rendszer miatt háborognak, nekik a fele kb örök ellenzék, az idealisták :))) aki egy politikustól azt várja, hogy ne lopjon az nincs tisztában az emberi természet alapvető tulajdonságaival. Az első az, hogy akinek egy hangyafa…nyi gerince van, nem megy politikusnak, mert az első napon kifordul a bele a közegtől :DD Az építőmérnök szakma jó, kicsit sok az alkesz, de van gerinc, tartás és adott szó.

nagyondühös
nagyondühös
3 éve
Reply to  zergetoll

„műfelháborodás” ?????!
Majdnem igazad is lehetne! De nincs!
Őszintén megmondom engem se érdekelne, hogy Mészároshoz, Tiborczhoz, vagy bármelyik másikhoz kerül a „profit”, ha kórházépítésről/felújításról lenne szó. De így a sok felfújt ám valójában üres, érdemi produktumra nem képes magyar focicsapatok játékszerének, és az átl. 1-2000 nézőnek teljesen felesleges volt sokszor 10-15 mrd Ft-os beruházásokat csinálni.
Ezt a pénzköltést szokták úgy mondani, hogy feneketlen teknőbe vizet hordani, baromi nagy profittal! (A világon mindenütt a szórakoztatóipar része a foci, ahol a szponzorok azért rakják a pénzt a csapatokba, mert reklámként egy termék vagy márkanév jelenik meg ellenértékként. Nos M.o.-n sem eladható termék, sem márka nincs amelynek érdemes lenne reklámfelületet találni! Közpénz milliárdokból élnek a csapatok messze jobb anyagi feltételek mellett, mint amit egy valódi piacon el tudnának érni, és közpénz milliárdokért kapnak olyan létesítményeket amelyeket képtelenek még csak közel gazdaságosan üzemeltetni.
Ami foci címén megy M.o.-n az az én értékrendem szerint egyértelműen közpénz lopás, és marhára nem találom elfogadhatónak még akkor sem, ha a kedvenc csapatomnak is csurgatnak egy stadiont meg egy MFA központot! Az én szememet ilyenekkel nem lehet kiszúrni.
Azt viszont tudnám értékelni, ha valamilyen csoda folytán ezek a klubcsapatok kénytelenek lennének leválni az állami tőgyről (az én és mindenki adóforintjáról), és elkezdenének megállni a saját lábukon, a saját teljesítményükből. Persze ahhoz az is kellene, hogy legyen működő magyar gazdaság amelyiknek volna valós igénye reklámra/szponzorációra, meg lenne akkora vásárlóerő a lakosságnál, hogy meg tudják fizetni egy évben azt a 15-20 otthon játszott mérkőzés jegyárait a családok(!), és legalább az NB1-es csapatoknál átlagosan lenne legalább 2/3-os férőhely kihasználás.
Mert ami most van az valóban qrva sokba kerül, és semmi, de semmi valós érték nincs belőle csak látszat.

Döme Sanya
Döme Sanya
3 éve
Reply to  nagyondühös

Kiegészíteném. Ráadásul a magyar foci jó ha 40%-ban magyar.

zergetoll
zergetoll
3 éve
Reply to  nagyondühös

Miközben egy sor dologban igazad van, az alapkérdést rosszul teszed föl. Ugyanis az alapkérdés, hogy lehet-e versenyképes, önmagát eltartó foci egy 10 milliós piacon olyan feltételek között, amikor egy CR7 játékjogának az ára több, mint a teljes magyar mezőnyé. Azt ugyan el tudom képzelni, hogy lehet olyan pénzügyi rezsimet kialakítani, amiben minden csapat eltartja magát és megáll a saját lábán. De ez egy nagyon minimál szinten következne be. Pusztán szponzorációval, nézőszámmal még a Fradi sem tudna megélni. Nemhogy a Kispest, vagy mondjuk egy MTK. Illetve megélni még csak-csak, de látható eredményt – pl. BL főtábla – felmutatni biztos nem.
Abban én is biztos vagyok, hogy ami most van az egy kalap szar, egy nepotista elvtársi focifinanszírozás, amiben a pénz eltűnik ilyen-olyan zsebekben, és a legkevésbé sem hatékony, ráadásul idegesítő, hogy egy felcsút ezüstérmes tud lenni. De még mindig jobb, mint a klubokat magukra hagyni a nem létező magyar sportpiacon.
Ugyanakkor azt hiszem, hogy a következő szezonban mindannyian örömmel megyünk ki az új Bozsikba és talán nem 1000-1200-an leszünk kint meccsenként, hanem mondjuk 3-5000-en. Nemkülönben pedig nem kell visszazuhannunk egy olyan állapotba, amiről Hemingway számolt be 2007-ben, miszerint az öltözőkben patkányok rohangáltak.

nagyondühös
nagyondühös
3 éve
Reply to  zergetoll

Felmenőim mindig mondták: hogyha adnak fogadd el, hogyha ütnek szaladj el. Most nekünk a Bozsikkal az első eset áll, de be/visszacseréltem volna/visszacserélném a régi Bozsikra, ha a kórházaink/eü.rendszerünk javára ment volna az a rengeteg stadion pénz. (Persze mindez csak fikció.)
A lényegi kérdést úgy fogalmaztad meg, hogy lehet-e versenyképes egy 10 milliós piacon a foci. A válaszom egyértelműen az, hogy igen. A körülöttünk lévő országok hasonló nagyságú populációval rendelkeznek és működik nekik. Igaz nem játszanak BL döntőket, de lényegesen előbbre tartanak ezen a területen. (Nem szívesen megyek bele itt ebbe a felébe, de a gazdaságban általánossá vált kontraszelekció öli a magyar gazdaságot, és nyilvánvalóan öli a magyar foci egészét, beleértve az utánpótlásnevelést is. Nyilván nem véletlen, hogy nemzetközi szinten alig állják meg a helyüket a magyar focisták, lényegében nincs piaci értékük, és külföldre is jellemzően csak szabadon igazolhatóan tudnak szerződni.
Attól tartok, hogy a magyar foci visszalépett kb. 20 évet, és az elkövetkező 10 év jó esetben ugyanilyen helybenjárással fog eltelni, mire ki-NER-esednek a csapatok, és ismét megjelennek a valódi tulajdonosként működő tulajdonosok. Olyanok mint Hemingway is volt.
(Az ilyen kis populációjú, kis gazdaságú országoknak először a gazdaságukat kell fejleszteni ami ebben a jelenlegi EU-s és világ struktúrában csak és kizárólag az állami tőgyek sokkal értelmesebb felhasználásával lehetséges csak.)

trágártábornok
trágártábornok
3 éve
Reply to  zergetoll

szerintem is minden állami pénzt a gazdagok hasznára költsünk. mocskos segély, pfujj, szegények! agyon kéne őket lőni!!!!

Döme Sanya
Döme Sanya
3 éve
Reply to  zergetoll

Mind ezt hivatalos 3%-os infláció mellett. Valaki nem mond igazat.

bataati
bataati
3 éve
Reply to  zergetoll

„Időközben a munkaerő ára 1200 Ft/óra, majd 2500 Ft/rezsióradíjról felment 7000 Ft/rezsióradíjra.”
Na kérlek alássan, ez a legfontosabb mondat az egész hozzászólásodban. És tudod miért ment fel ennyire? Én tudom, mert a szakmában dolgozom lassan 25 éve, csak kíváncsi lennék, Te minek/kiknek tulajdonítod. :)

Balbekk Jobbszélső
Balbekk Jobbszélső
3 éve
Reply to  bataati

Elkezdték befizetni a közterheket?

zergetoll
zergetoll
3 éve
Reply to  bataati

Jaaaj! Honnan kezdjem?
1. Képeztünk 20 év alatt kismillió jogászt, kommunikációs szakembert, büfé- és könyvtárszakost, andragógust (jelentsen ez bármit is) a „művelt nép” és a „mindenki járjon egyetemre” koncepció szerint. (mint jogász teszem hozzá, hogy egy jogvégzett ember olyan műveletlen, alkalmatlan tuskó legyen, mint azok nagy hányada, akik 2000-után kaptak diplomát, az nonszensz és kikérem magamnak. – és ezek közül némelyek már bíráskodnak! Isten kegyelmezzen az igazságszolgáltatásnak és nekünk!) De kőművest, ácsot, lakatos, gépészt, villanyszerelőt nem képeztünk.
2. Aki meg tudott fogni egy spaklit, vagy kartecsnit és egyenes felületet tudott vele húzni, azoknak a fele 2006. és 2013. között elment a németekhez dolgozni. Aki itthon maradt az meg a meglévő keresletet se tudta kiszolgálni. Ha pedig a piacon a kereslet nagyobb, mint a kínálat, akkor áremelkedés lesz.
3. Erre pedig megjöttek az állami beruházások 2013-tól, amik a munkaerő keresletet az egekbe, így aztán az árakat is az egekbe emelték.

Vagy nem így látod?

bataati
bataati
3 éve
Reply to  zergetoll

Nagyjából jól látod a helyzetet, le a kalappal. Csak az nem teljesen stimmel, hogy a külföldön munkát vállalási kedv messze nem a 2006-2010 közt tetőzött, hanem mostani pártunk/kormányunk áldásos tevékenységének első pár éve alatt, amiről érdemes lenne könyvet írnia egy nálam műveltebb embernek. Évekig szartak az ágazat fejére, bármit kért a szakma, mindenre csak fityiszt mutattak. A 2010-es választások egyik legmókásabb felvetése volt például a „megszüntetjük a körbetartozásokat az építőiparban” szlogen, hát ezt azóta is várjuk, mint Gyurcsány Ferkó elszámoltatását, illetve a legtöbben nem várták meg, hanem elhúztak szépen máshová, de ez csak egy a száz téma közül. Sikeresen elérték, hogy az itt maradt kevés szakember csak hónapokra előre tudjon munkákat vállalni, ami persze azt eredményezte, hogy felqrták az egekbe a munkadíjakat, mert úgyis lesz valaki az egyszerre jelentkező 5-10 érdeklődőből, aki majd kifizeti azt is. Az utóbbi 2-3 évben meg bekövetkezett az, ami ugyancsak várható volt, annyira sikerült különféle támogatásokkal rávenni mindenkit az építkezésre/felújításra, hogy olyan emberek/cégek szerelnek már vizet/gázt/fűtést/villanyt/bármit, akik soha életükben nem ezzel foglalkoztak. A teljesség igénye nélkül idén olyan épületgépész generálkivitelező cégekkel találkoztam, akiknek biogazdálkodás, vegyvédelem, irodatakarítás, vagy éppen autókölcsönzés a fő profilja. Olyan mértékben elkeserítő szintre süllyedt a szakma, hogy én minden bizonnyal idén dolgozom benne utoljára, mert a saját munkám helyett nagyrészt azzal kell foglalkoznom, hogy ezeket a cégeket megtanítsam a szakmára, márpedig én nem oktató vagyok, és nagyon nem is szeretnék az lenni… Most épp első kézből származó infóm van arról, hogy a múlt heti okj-s klíma/légtechnika szerelő vizsgán olyan embereket is átengedtek, akik kis túlzással annyit tudnak egy beltéri klímáról, hogy a Power gombbal lehet bekapcsolni, de hát kellenek a szakemberek, nem lehet húzni az időt pótvizsgákkal… És ezek az emberek hétvégén már akár telepíthettek is klímát valakinél. Na de akkor a jogászok esetében már képben vagy a nulla képzésről, hát lassan majd a gázt is csak olyanok fogják szerelni, akik előtte egy héttel még újságosok, fodrászok, vagy épp közgazdászok voltak. Szóval az elkövetkezendő években várhatóan erősen meg fog emelkedni a gázrobbanások száma… :) Tehát ahogy én látom összefoglalva: Vityáék komoly erőfeszítések árán elérték 8-10 év alatt, hogy az épületgépészetben 4-5-szörös munkabérért a szakmához tizedannyira sem értő emberek dolgozzanak itthon.

belos
3 éve
Reply to  zergetoll

„Az állami pénz nem szarrá (konkrétan megesszük és kiszarjuk) változott, mint pl. az alapjövedelem, vagy a munkanélküli segélyezés esetében lenne, hanem maradandó és nem mellesleg szép létesítménnyé, megdolgozott munkabérek tömegévé.”

Sohasem tudtam jól megfogalmazni, mi is a bajom az alapjövedelemmel elvi szinten, tökéletesen megfogtad, köszönöm. :D

ius
ius
3 éve

No offense, de a 4- es metro árán mennyi Bozsik épülhetett volna!?

Blaser Ferenc
Blaser Ferenc
3 éve
Reply to  ius

vagy azokból a milliárdokból, amiket nem hívtak le az EU-s támogatásokból 2007-2008-2009-ben, na az igazi megkárosítása az országnak… faszom kivan de tényleg!

Szerintem Hanta + RW pl. megérdemli, hogy 1,95 millióért legyen egy széke a Bozsikban, Tusi a sál miatt, az Északi kanyar a hangulat miatt ennek a többszörösét is megérdemli stb.stb.stb. és még sokan mások is.

Ezt a stadiont mi nézők kaptuk elsősorban, nyugodjunk bele. Drága volt? Igen. Megérdemeljük, hogy kulturált körülmények között foglaljunk helyet és lássuk a csapatunkat? Igen.
Kispest megérdemli? Igen. Nehéz ezt belátni én tudom, meg lehetünk demagógok, de fogadjuk el, hogy a történelem folyamán először, minőségi stadionnal büszkélkedhetünk. 112 évbe telet, de végre ezt is megértük! : )

ius
ius
3 éve
Reply to  Blaser Ferenc

Azt lenne még érdemes kimutatni, hogy az utóbbi 20 évben volt e ilyen mértékű beruházás a kerületben. Én vidékiként csak a Határ út és a Bozsik közötti szakaszt ismerem igazán, de ott a villamos típusát leszámítva alig van változás. Nyílván ez csak egy kis része a kerületnek, de sztm. ez a stadion a kerület büszkesége is egyben, amit nagyon megérdemelt, és többek között ez ad rangot a többi kerülethez képest.

Blaser Ferenc
Blaser Ferenc
3 éve
Reply to  ius

Igazad van! Konkrétan a kispesti labdarúgás az, ami országos viszonylatban kulturális értékkel rendelkezik. Nincs igazi múzeum, színház, semmi.

Az utóbbi 30 évben jelentős fejlesztés (amúgy Demszky módra) a Köki bevásárlóközpont, már ha azt fejlesztésnek lehet nevezni, mert az ótvaros Kőbánya-Kispest pályaudvart már nem újították fel. Nem vagyok elégedett a Fidesz hozzáállásával sem Kispesthez úgy egészében,az is tény, hogy talán az utóbb 80 évben összesen nem érkezett annyi állami (nem közvetlenül lakosságot támogató) beruházási projekt Kispestre, mint amit a stadion hozott, és ez igen szomorú. Kapott pl. a Deák Ferenc Gimnázium 240 milliós támogatást (EU + állam) laborfejlesztésre, ami nagyon jó is lett, viszont meg merem kockáztatni, hogy az ország egyik leglepusztultabb épülete maradt a 102 éves Deák, melyben oktatás folyik. 1960-as évek beli „metlaki” burkolatok, omladozó vakolat, miközben a tanítás színvonala emelkedett az utóbbi években köszönhetően a tanárok hozzáállásának . Ráadásul az egész épület elhanyagolt, szocreál stílusa nem illeszkedik a Wekerle épített és védett környezetébe… és még lehetne sorolni.

Szóval van baj. Kispest mostohagyerek bármely kormány szemében – az egyik úgy van vele, hogy itt úgysem nyerünk, a másik pedig, hogy itt úgyis nyerünk bármit csinálunk – úgyhogy ha ránk költenek pénzt tévedésből akkor javaslom ne fanyalogjunk, hanem becsüljük meg!

Tusi
Tusi
3 éve
Reply to  Blaser Ferenc

Szia, minden Kispest fanatikus, szurkoló, szinpatizáns és ellenfél szurkoló, magyar labdarúgás is megérdemli A Bozsikot! Kacifántos volt mindig a stadoion kérdés nálunk, végre pont került erre is. Költségek ide vagy oda az annyi amennyi. Nem feltétlen indokolt nagyságú tétel, de mi az itthon?
Be kell laknunk, sokan kell kijárnunk és ehez kell, hogy nézhető, mi több, jó focit lássunk benne. 1909 és 1991 együtt a Bozsikban. Legyen ünnep minden meccs ebben a gyönyörű arénában, ahol a sálak, zászlók, pirók, hangulat és a hangerő győzelembe űzi a csodálatos Kispestet!

Blaser Ferenc
Blaser Ferenc
3 éve

Hofi: -Mennyi? / – Harminc! / Mi harminc? / Mi mennyi?!
Azért az építkezéseknél egy biztos: nem annyiba fog kerülni, mint amennyit terveztek. Függetlenül attól mekkora a beruházás költsége. 10.-18% simán benne van, adott esetben a túlmunkákkal még több is lehet. Márpedig az építőipar egy … na mondjuk Éi1G, túlmunka, azaz előre be nem tervezett változtatás lesz abban biztos lehetsz. Ehhez képest itt nem is nőttek jelentősen az induló költségek az építmény szempontjából.
Egyébként Hanta örülsz a stadionnak?
A fűről. Megpróbáltam utána nézni milyen költségei vannak. Odáig jutottam, hogy nagyban függ a megrendelő igényeitől azaz az UEFA előírásaitól is. (https://sites.duke.edu/wcwp/tournament-guides/world-cup-2015-guide/all-about-that-turf/turf-vs-grass/)
Mivel a Bozsik egy csúcskategóriás minősítésű pálya, gondolom maximálisak az elvárások. Ennek megfelelően a telepítési munkálatok elérhetik a 205 000 eurót, azaz a 688 000 000 forintot. Egy ilyen gyep éves karbantartási költsége az oldal szerint elérheti a 48 000 eurót, azaz cirka 17 640 000 forintot. Ez gyep anyagköltsége, ehhez jön még + gépek + munkabérek. Nem tisztem védeni a Pharost, de a Bozsik nem rendelkezett sem gépparkkal, sem emberekkel, így ezek bérleti költsége igencsak emelheti a végösszeget. Szerintem a legnagyobb költség a napoztató berendezés bérlése lehetett. El tudom képzelni, hogy egy ilyen 149 milliós berendezés bérleti díja akár annak értékének a 10%-t is elérheti. Így már kijöhet a matek.
Egy másik oldalon azt írják, hogy egy ilyen heliovoltikusmiakurvaanyja kb. 2 év alatt behozhatja az árát, mert ennyi idő alatt annyira tönkremenne a gyep, hogy annak javítási költsége nagyobb lenne, mint egy ilyen speckó lámpa, nem is beszélve a zárlat miatti bevételkiesésről. (ezt a linket sajna bezártam, megpróbálom újra megkeresni és citálni)

Javaslom örüljünk és ne fanyalogjunk

RW
RW
3 éve

Hanta hagyd abba ezeket a cikkeket mert a maradék kedvem is elmegy!

Pelso
3 éve
Reply to  RW

tudjuk amúgy h máshol mennyi ?? :D
vagy csak a „hogyan basszuk föl magunkat, ha nincs foci” napi program része ?

SeeZo976
SeeZo976
3 éve

Nincs ezzel semmi baj : hiszen mi vagyunk a ki-bebaszott Kispest Honvéd! Merjünk már nem törpék lenni.

Döme Sanya
Döme Sanya
3 éve

Tudomásul kell venni, hogy változnak a célok. Ma más egy építkezések célja, mint 50 évvel ezelőtt.

Agoston Balazs
Agoston Balazs
3 éve

Kétségtelenül sokkal olcsóbb lett volna semmit sem építeni. :-)

veghhanta
3 éve
Reply to  Agoston Balazs

Nem biztos az :D

Szlaci
Szlaci
3 éve

Eléggé gazos a Bozsik környéke remélem május 31-re rendberakják.

medvepuszi
medvepuszi
3 éve

Szerintem ez jó hír, nem tudják úgy megemelni a bérletárakat, hogy ne érje meg kibérelni a kétmilliós negyednégyzetméterárú széket

veghhanta
3 éve
Reply to  medvepuszi

Öt szék áráért egy használt Teslát is kaphatsz, amiben szintén öt ülés lesz.
Tíz szék áráért egy nagyobb panellakást Budapesten, ahová akár kanapéból is befér tíz.
Száz szék áráért egy csuklós buszt, százhúsz férőhellyel.
Ezer szék árából egy kilométer átlagos, síkvidéki autópályát.
Nyolcezerkétszáz szék árából egy Bozsikot.
Tízezer szék árából egy kétszer akkora Üllői utat, és a visszajáróból egy Szolnokot edzőpályának.
Ötvenezer szék árából hatvan zsír új német tankot.
Tízmillió szék árából (kb. 2,2*10^13, vagyis 22 billió, azaz 22ezer milliárd forintból) pedig kijön a magyar állam éves költségvetése.

A másik irányba, vagyis a törtszékek felé most nem indultam el, de annyit segítek, hogy folyó piaci áron (148 ft/kg) mintegy 15ezer kiló csirkefarhát jön ki egy szék árából.

medvepuszi
medvepuszi
3 éve
Reply to  veghhanta

oké, én kezdtem, de ez a megközelítés nekem már túl bulváros :)

veghhanta
3 éve
Reply to  medvepuszi

Pedig ahogy tanult kollégám kiszámolta: pár Bozsik árából visszafoglalhatnánk Erdélyt, amit aztán pár szék árából etetni is tudnánk. Nagyságrendek, kérem szépen.

Pelso
3 éve
Reply to  medvepuszi

„lószart, mama…”
a konvertibilis krumpli és párizsi még visszavan.